ΣΒΑΠ: ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ 22.01.2018
Αθήνα, 22 Ιανουαρίου 2018
Προς τον
Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών
κ. Χρ. Σπίρτζη
Κυκλοφοριακές Ρυθμίσεις
Κύριε Υπουργέ,
Τα εξειδικευμένα αλλά εξόχως σημαντικά προβλήματα λειτουργίας των βιομηχανικών μονάδων της Αττικής έχουν, κατά την άποψή μας, βαρύνουσα σημασία για κάθε επιλογή πολιτικής επενδύσεων, ανάπτυξης και δημιουργίας θέσεων εργασίας.
Ανάμεσα σε αυτά που εμείς χαρακτηρίζουμε εξειδικευμένα και σημαντικά είναι το κυκλοφοριακό καθώς συνδέεται άμεσα με το παραγωγικό κόστος που έτσι και αλλιώς είναι επιβαρυμένο στην Αττική λόγω της ιδιομορφίας της και η εφαρμογή ξεχωριστών μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος.
Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών ζητάμε μόνιμο διάλογο του ΣΒΑΠ με το υπουργείο σας προκειμένου να εντοπισθούν οι αιτίες που προκαλούν κυκλοφοριακά προβλήματα καθώς και οι κατά την δική μας αντίληψη προτάσεις για την επίλυσή τους.
Στο παρόν υπόμνημά μας θα θέλαμε, προς αρχική ενημέρωση σας να αποτυπώσουμε τα περισσότερα από τα κυκλοφοριακά αντικίνητρα στην λειτουργία της μεταποίησης στην Αττική ώστε να διαμορφώσετε μια πρώτη αντίληψη της ιδιαίτερης αξίας ενός μόνιμου διαλόγου μαζί μας.
Υπό την έννοια αυτή, κύριε Υπουργέ, σας προτείνουμε την σύσταση κοινής Επιτροπής μεταξύ των αρμοδίων υπηρεσιών του υπουργείου σας και μελών του Δ.Σ. του Συνδέσμου μας προκειμένου να ακτινοσκοπήσουμε την κατάσταση του κυκλοφοριακού στην Αττική και να επανεξετάσουμε τα δεδομένα.
Η επίλυση του προβλήματος να είσαστε βέβαιος ότι θα συμβάλλει ενεργά στην επενδυτική μας προσπάθεια.
Κυκλοφοριακό στην περιοχή του Ελαιώνα
Αίτημα των βιομηχανικών επιχειρήσεων της περιοχή του Ελαιώνα (Δήμοι- Αθηναίων, Αιγάλεω, Μοσχάτο, Ταύρος) είναι η άμεση ασφαλτόστρωση και διαπλάτυνση των οδών Αγίας Άννης, Ορφέως και Πολυκράτους.
Κυκλοφοριακά κενά Ελευσίνας- Θήβας- Υλικής
Το θέμα του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνας-Θήβας-Υλίκης είχε τεθεί το 2015 υπό μορφή διεθνή διαγωνισμού το οποίο και ακυρώθηκε. Σημειώνουμε ακόμη την ανάγκη να λειτουργήσει η διπλή σιδηροδρομική γραμμή Θριάσιο - Θήβα που θα παρακάμπτει όλη την Αττική και μειώνει την απόσταση κατά τουλάχιστον 30 χιλιόμετρα.
Περιοχή Ασπρόπυργος - Ελευσίνα
Επιβάλλεται να ανοίξει η -έξοδος 3- της Αττικής οδού στον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα στην περιοχή γύρω από το Θριάσιο καθώς προσδίδει καλύτερη πρόσβαση προς το νοσοκομείο του Θριασίου και τις επιχειρήσεις της περιοχής καθώς και τον υπό σχεδιασμό εμπορευματικό σταθμό Θριασίου. Η έξοδος αυτή έχει σχεδιαστεί να συνδέσει μεταξύ άλλων και τον νέο αυτοκινητόδρομο Ελευσίνας-Θήβας -Υλίκης αλλά δεν έχει υλοποιηθεί.
Κυκλοφοριακά προβλήματα στην περιοχή Μάνδρας
Ειδικά για την περιοχή της Μάνδρας μετά την θεομηνία και για να γίνουν τα δημοτικά τέλη ανταποδοτικά προτείνεται:
- Η σηματοδότηση με ανάλογες πινακίδες και κυρίως η ασφαλτόστρωση των δρόμων πρόσβασης στην ΒΙΠΕ Μάνδρας Αττικής για διευκόλυνση των συγκοινωνιών, των φορτηγών και άλλων οχημάτων.
- Να γίνει σήμανση των οδών της ΒΙΠΕ Μάνδρας και αρίθμηση τους.
- Να προστεθούν στήλοι φωτισμού ώστε ο φωτισμός να είναι επαρκής καθ΄ όλο το μήκος των οδών της ΒΙΠΕ Μάνδρας- αρκετές εταιρίες λειτουργούν και βραδινές ώρες και αυτές τις ώρες υπάρχουν διερχόμενοι πεζοί, ποδηλάτες, ΙΧ αυτοκίνητα και φορτηγά και υπάρχει υψηλός κίνδυνος ατυχήματος.
- Να καθιερωθεί τακτικός καθαρισμός απορριμμάτων, μπαζών, κλαδιών και ξερών χόρτων κατά μήκος των δρόμων όλης ΒΙΠΕ.
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις Περιφερειακής Αιγάλεω
Θεωρούμε ιδιαίτερα αναγκαία την επίσπευση σύνδεσης της περιφερειακής λεωφόρου Αιγάλεω με την Σχιστού. Πρόκειται για έργο το οποίο έχει πολύ καθυστερήσει και δημιουργεί τεράστια λειτουργικά προβλήματα στις επιχειρήσεις του Ασπροπύργου και της Φυλής.
Σχετικό υπόμνημα ΒΙΠΑ Σχιστού
Η δρομολογούμενη αναβάθμιση του Λιμένα του Πειραιά, θα αποτελέσει βασικό πυλώνα και σημείο αναφοράς για την νέα αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Βασική Υποστηρικτική Υποδομή των παραγωγικών επενδύσεων στο Λιμάνι και στη Δυτική Αττική, αποτελεί η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στο ανώτερο τμήμα της Λεωφόρου Σχιστού με την κατασκευή τριών ανισόπεδων κόμβων και την ολοκλήρωση της Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω. Η Λεωφόρος Σχιστού αποτελεί την πύλη μετακίνησης των πολιτών εν γένει και της οδικής μεταφοράς υλικών και προσωπικού των επιχειρήσεων, από και προς τον Πειραιά.
Το Έργο αυτό, όπως γνωρίζετε, παρουσιάζει σημαντική ωριμότητα με εκτιμώμενη δαπάνη προσεγγίζουσα το 50 εκ. ευρώ. Η κατασκευή του από δεκαετίας χάνεται στα πολυδαίδαλα κανάλια της γραφειοκρατίας.
Σήμερα προβάλλει επιτακτικότερα η ανάγκη επίλυσης κάθε γραφειοκρατικού ανασχετικού προβλήματος και η άμεση προκήρυξη του Έργου. Η κατασκευή του αποτελεί βασική αναπτυξιακή υποδομή, που θα υποστηρίξει άμεσα την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων του Πειραιά και την απόδοση των προγραμματισμένων μεγάλων επενδύσεων. Αντίθετα, η περαιτέρω καθυστέρηση του προβλέπεται να δημιουργήσει εκρηκτικό κυκλοφοριακό στο άμεσο μέλλον, με όλες τις προφανείς δυσμενείς επιπτώσεις.
Η Περιφέρεια Αττικής έχει εντάξει το Έργου από το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων στην Περιφέρεια για να λυθεί ο Γόρδιος Δεσμός και να εκκινήσουν άμεσα οι σχετικές διαδικασίες. Η μεταφορά αυτή, παρά τα περί του αντιθέτου δημοσιεύματα και εξ΄όσων μπορούμε μα γνωρίζουμε, δεν έχει μέχρι σήμερα συντελεστεί.
Κυκλοφοριακά προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή Θήβας
Τουλάχιστον 50 παραγωγικές-μεταποιητικές μονάδες μεταξύ των οποίων (εταιρίες ΚΑΜΑΡΙΔΗ GLOBAL WIRE ABEE, ECONOMOU TRANSPORT, CABLEL, BIOMEK, KABBAS, NIKOLIDAKIS, LIADIS TRANSPORT κ.α.) βρίσκονται πάνω στον άξονα της ΠΕΟ Θηβών - Αθηνών παραλαμβάνουν πρώτες ύλες από το λιμάνι της Ελευσίνας ή Κορίνθου ενώ και οι εξαγωγές τους γίνονται από τα ίδια λιμάνια καθώς και από τον λιμένα Πατρών.
-Μέχρι την Ελευσίνα η απόσταση είναι 40χλμ από την ΠΕΟ ενώ από την Νέα Εθνική οδό η απόσταση είναι 120 χλμ για τον ίδιο προορισμό. (Η διαφορά που προκύπτει είναι 80 χλμ.).
-Αυτό έχει ως συνέπεια να χάνεται πολύς χρόνος για τις διαδρομές, να χάνονται τελωνεία, να ανεβάζει το κόστος σε πετρέλαια, διόδια και να κάνει μη ανταγωνιστικό το προϊόν.
-Αίτημα μας είναι να επιτραπεί στις συγκεκριμένες εταιρίες να χρησιμοποιούν την παλαιά Εθνική Οδό - ΠΕΟ αντί την νέα Εθνική οδό εις τρόπον ώστε να μειωθεί κατά 80 χλμ περίπου και έτσι να ελαφρυνθεί το κόστος μεταφοράς.
Άλλο εξίσου σημαντικό πρόβλημα για τις επιχειρήσεις της Θήβας είναι η απόφαση να χαρακτηριστεί η ΠΕΟΑΘ <παράπλευρος δρόμος>.
Ο συγκεκριμένος δρόμος δεν είναι σε καμία περίπτωση παράπλευρος διότι δεν υπάρχει καν νέα Εθνική οδός κατά το μήκος του.
Οι επιχειρήσεις της περιοχής που πλήττονται από το μέτρο του παράπλευρου δρόμου εκτιμούν ότι το κόστος μεταφοράς του προϊόντος τους επιβαρύνθηκε κατά 116 ευρώ σε κάθε δρομολόγιο.
Σε καμία Ευρωπαϊκή χώρα δεν απαγορεύεται η χρησιμοποίηση παράπλευρων δρόμων. Αντίθετα οι αρχές αφήνουν υποχρεωτικά ανοιχτούς τους παράπλευρους δρόμους για πολλούς και διαφόρους λόγους.
Θεωρούμε ότι, σε περίπτωση που δεν εγκριθεί η επαναχρησιμοποίηση του παράπλευρου δρόμου Θήβας - Ελευσίνας να καθιερωθεί εξαίρεση για όλες τις επιχειρήσεις που λειτουργούν στον παράπλευρο δρόμο με χορήγηση ειδικής άδειας ώστε τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν προϊόντα και πρώτες ύλες από και προς τις επιχειρήσεις αυτές να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στον δρόμο αυτόν. Το καθεστώς δε αυτό των ειδικών αδειών να επεκταθεί και στους μόνιμους κατοίκους που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά και χρησιμοποιούν τον ίδιο δρόμο.
Με εκτίμηση,
Δημήτρης Μαθιός
Πρόεδρος ΣΒΑΠ