Υπόμνημα προς το υπουργείο Ανάπτυξης με θέμα «Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας ΕΕ 2014 θέματα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος στο πλαίσιο των προτεραιοτήτων της Ελληνικής Προεδρείας» 3.1.2014

 

 

 

Αθήνα 3 Ιανουαρίου 2014

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Προς το υπουργείο Ανάπτυξης

                                
Κύριοι,
Ανταποκρινόμενοι στην προτροπή σας για διατύπωση απόψεων σχετικών με το Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας ΕΕ 2014, σας μεταφέρουμε τις θέσεις που κατέληξε ο Σύνδεσμος μας, μετά από συγκέντρωση απόψεων των μελών μας.
Στο πλαίσιο των βασικών προτεραιοτήτων της Ελληνικής Προεδρίας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014 στο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας της ΕΕ και ειδικότερα του «Άξονα Ανάπτυξης», που έθεσε ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Κ. Χατζηδάκης, αναφέρουμε τα εξής κυρίαρχα θέματα τα οποία αφορούν στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της βιομηχανικής πολιτικής σε Εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ακολούθως, σας παραθέτουμε προτάσεις βασικής σημασίας σε συσχέτιση με τους αντίστοιχους  προβληματισμούς, ώστε να ενσωματωθούν κατά την κρίση σας στη θεματολογία της συνεδρίασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον προσεχή Φεβρουάριο.
Στο πλαίσιο λοιπόν των στόχων μας για αειφόρο ανάπτυξη και περιβαλλοντική προστασία επιθυμούμε να παρουσιάσουμε ζητήματα με μία ιδιαίτερη προσέγγιση, τα οποία σχετίζονται με την ολοκληρωμένη διαχείριση επικινδύνων και μη επικινδύνων αποβλήτων καθώς και με τον ευαίσθητο χώρο της επιχειρηματικής δράσης των λιμένων σε συνδυασμό με την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος. 
Ειδικότερα, θα ήταν σκόπιμο να δημιουργηθεί το πλαίσιο εκείνο το οποίο θα μπορούσε να διασφαλίσει ότι τα πλοία που διέρχονται από τους Ευρωπαϊκούς Λιμένες έχουν την δυνατότητα επιλογής σύγχρονων εναλλακτικών περιβαλλοντικά φιλικών και οικονομικά εφικτών λύσεων για τη διαχείριση των επικινδύνων στερεών αποβλήτων τους, καθώς και των λεγόμενων distressed cargos (φορτίων τα οποία έχουν υποστεί αλλοιώσεις και δεν μπορούν να διατεθούν για το σκοπό για τον οποίο αρχικώς προορίζονταν). Η εν λόγω ρύθμιση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνιστά σημαντική εξέλιξη που θα δώσει ώθηση στην ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη, δεδομένου ότι θα προτιμώνται τα ευρωπαϊκά  λιμάνια και εν προκειμένω το λιμάνι του Πειραιά, από τα διερχόμενα πλοία για να παραδίδουν τα επικίνδυνα στερεά  απόβλητα και φορτία μειωμένης αξίας και δεν θα αναγκάζονται να αναζητούν άλλες σύννομες ή μη λύσεις σε λιμάνια εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Θεωρούμε λοιπόν ότι για να υπάρχουν εκ μέρους των Ευρωπαϊκών λιμένων και εν προκειμένω του ΟΛΠ ανταγωνιστικές συνθήκες σε επιχειρηματικό επίπεδο στο πλαίσιο παροχής υπηρεσιών υψηλού επιπέδου και στον τομέα διαχείρισης επικινδύνων αποβλήτων, κρίνεται αναγκαίο να ακολουθείται ξεχωριστή διαγωνιστική διαδικασία για τη διαχείριση των υγρών και στερεών επικινδύνων αποβλήτων πλοίων και για τη διαχείριση των αποβλήτων πλοίων αστικής φύσης, δίχως να «φωτογραφίζεται» οιαδήποτε εταιρεία ή εγκατάσταση μέσω των προδιαγραφών της προκήρυξης. Το ζητούμενο είναι να ανταποκρίνονται ισότιμα οι ενδιαφερόμενες εταιρείες με ανταγωνιστικές τιμές και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στον τομέα της διαχείρισης των επικινδύνων αποβλήτων με σκοπό να προσέρχονται πλοία στο λιμένα του Πειραιά, ώστε να ανακτήσει το κύρος που του ανήκει, δεδομένου ότι αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο λόγω της γεωγραφικής του θέσης. Ως γνωστόν, σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση MARPOL 73/78 (ΦΕΚ 89/ΤΑ/21-07-1982), τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες 2000/59/ΕΚ, 2007/71/ΕΚ, πρέπει να γίνεται ξεχωριστή διαχείριση των μη επικινδύνων (π.χ. απορριμμάτων αστικής φύσης), και των επικινδύνων αποβλήτων των προερχομένων από πλοία. Είναι προφανές ότι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς μεριμνά να παρέχει τις κατάλληλες υπηρεσίες στα πλοία που προσέρχονται στη λιμενική εγκατάσταση της αρμοδιότητάς του, μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα βαπόρια, τα οποία επιθυμούν να διαθέσουν πετρελαιοειδή απόβλητα προτιμούν το λιμάνι του Πειραιά, δεδομένου ότι οι τιμές είναι ανταγωνιστικές και συμφέρουσες σε σχέση με τις εξαιρετικές υπηρεσίες που παρέχονται. Εντούτοις, έχει παρατηρηθεί ότι πλοία τύπου FPSO -τα οποία χρησιμοποιούνται από την υπεράκτια βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου για την επεξεργασία των υδρογονανθράκων – αλλά και άλλα μεγάλα εμπορικά και μη πλοία προτιμούν τους λιμένες της Τουρκίας δεδομένου ότι οι τιμές είναι πολύ πιο χαμηλές για υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, αποφεύγοντας δυστυχώς να προσέλθουν στη Λιμενική Εγκατάσταση του ΟΛΠ.
Επιπροσθέτως, όπως προαναφέρθηκε, ένα άλλο ιδιαίτερα σοβαρό θέμα συνιστά η διαχείριση των μειωμένης αξίας εμπορευματικών φορτίων  των γνωστών  ‘’distressed cargoes’’, για τα οποία δε στάθηκε δυνατή η άφιξη στον προορισμό τους κατά το χρόνο και την κατάσταση που είχε συμφωνηθεί. Σημειώνεται ότι βάσει του ισχύοντος νομικού καθεστώτος στη χώρα μας τα εν λόγω φορτία δεν καταφθάνουν στην Ελλάδα, διότι θεωρούνται απόβλητα πλοίων, διατιθέμενα συνήθως σε χωματερές, με αποτέλεσμα να πλήττεται η επιχειρηματικότητα, δεδομένου ότι οδηγούνται σε γειτονικές χώρες, συμπεριλαμβανομένων και μη Ευρωπαϊκών χωρών. Αντιθέτως σε διεθνές επίπεδο η διαχείριση-μεταποίηση των εν λόγω φορτίων υλοποιείται σε συνεργασία με τους ιδιοκτήτες των φορτίων και τις μεταποιητικές επιχειρήσεις, αντιμετωπίζοντας τα συγκεκριμένα φορτία ως χρήσιμα και όχι ως άχρηστα-απορριπτόμενα, ώστε  να προκύπτει όφελος στην επιχειρηματικότητα, σε συνδυασμό με την προστασία του περιβάλλοντος και την αποφυγή της ανεξέλεγκτης απόρριψής τους.
Αξιοσημείωτο είναι ότι κατά τη συνήθη τακτική που ακολουθείται στους διεθνείς λιμένες, εφαρμόζεται ορθολογική διαχείριση των φορτίων ‘’distressed cargoes’’ με στόχο τη μεταποίηση και την αξιοποίησή τους μέσω εγκεκριμένων τεχνικών ανακύκλωσης, σταθεροποίησης-στερεοποίησης, κομποστοποίησης, παραγωγής ζωοτροφών, παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων κλπ, που αποφέρουν παράλληλα οικονομικό όφελος προς τα μέρη, τα οποία ενέχονται στη συγκεκριμένη διαδικασία, με σεβασμό στο περιβάλλον. Με αποτέλεσμα στις αρμόδιες τελωνειακές Υπηρεσίες να προκύπτουν έσοδα από την επιβολή δασμών, στις επιχειρήσεις κέρδη από την ορθολογική διαχείριση των παραγομένων προϊόντων, στους καταναλωτές να καταλήγουν φθηνότερα προϊόντα και στο φυσικό περιβάλλον να υπάρχει το όφελος της προστασίας του μέσω αποτροπής της ανεξέλεγκτης διάθεσής τους υπό τη μορφή αποβλήτων.
Κατόπιν των ανωτέρω, καθίσταται σαφές ότι η προώθηση των σχετικών εκσυγχρονιστικών νομοθετικών ρυθμίσεων σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας, θα ενισχύσει την επιχειρηματικότητα και την ανταγωνιστικότητα σε αυτήν τη δύσκολη οικονομικά χρονική περίοδο για την Ευρωπαϊκή Ένωση και ως εκ τούτου για τη χώρα μας. 
Παραμένουμε στη διάθεσή σας, για οιεσδήποτε διευκρινίσεις, αναμένοντας με ενδιαφέρον τις αποφάσεις σας.

                                                                                                                                                                                   Με εκτίμηση,
                                                                                                                                                                                Δημήτρης Μαθιός
                                                                                                                                                                              Πρόεδρος του ΣΒΑΠ