Επιστολή για την διαβούλευση της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας για τα επιχειρηματικά πάρκα Φεβ. 2025
Αθήνα 6 Φεβρουαρίου 2025
κ. Άννα Μάνη-Παπαδημητρίου Υφυπουργό Ανάπτυξης
Πλατεία Κάνιγγος
101 81 Αθήνα
ΘΕΜΑ: Δημόσια διαβούλευση σχεδίου ΥΑ με τίτλο: «Ορισμός βασικών αρχών εκπόνησης του επιχειρησιακού σχεδίου για την Ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων στην Ελληνική Επικράτεια σύμφωνα με το άρθρο 35 του ν. 4982/2022, κατ’ εφαρμογή της παρ. 18 του άρθρου 46 του ν. 4982/2022».
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Η διαβούλευση του σχεδίου ΥΑ για το πλαίσιο εκπόνησης του επιχειρησιακού σχεδίου για την Ανάπτυξη των Επιχειρηματικών Πάρκων, συμβάλλει στη σταδιακή ενεργοποίηση του πλαισίου για τους οργανωμένους υποδοχείς. Να σημειωθεί ότι από την ψήφιση του ν.4982/2022 έως σήμερα, εξακολουθεί να εκκρεμεί η έκδοση σημαντικού μέρους της δευτερογενούς νομοθεσίας, γεγονός που δεν επιτρέπει -μεταξύ άλλων- τη διεξαγωγή μίας ολοκληρωμένης αξιολόγησης του νέου πλαισίου και της εφαρμογής του.
Ο ΣΒΑΠ, διαχρονικά στηρίζει τον θεσμό της οργανωμένης χωροθέτησης των επιχειρήσεων και της βιομηχανίας, δεδομένων και των πλεονεκτημάτων που προκύπτουν στην οργάνωση, ανάπτυξη και αδειοδότηση όσων εγκαθίστανται σε επιχειρηματικά πάρκα και εν γένει οργανωμένους υποδοχείς, συγκριτικά με άλλες επιλογές χωροθέτησης.
Προκειμένου να συμβάλλουμε στην αποτελεσματικότητα των θεσμικών εργαλείων με τα οποία εξοπλίζονται οι προσπάθειες ανάπτυξης επιχειρηματικών πάρκων, ακολουθούν τα βασικά σχόλια που συγκεντρώθηκαν στο εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα διαβούλευσης, και τα οποία αποσκοπούν στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της εφαρμοσιμότητας του Επιχειρησιακού Σχεδίου.
Μεταξύ των βασικών ζητημάτων που χρήζουν επανεξέτασης στο πλαίσιο οριστικοποίησης των διατάξεων της ΥΑ, επισημαίνονται:
-
Ανάγκη μεγαλύτερης ευελιξίας κατά την εκτίμηση του συνολικού -αναγκαίου- εμβαδού για την ανάπτυξη νεών επιχειρηματικών πάρκων (άρθρο 5). Συγκεκριμένα, προτείνεται να αποσυρθεί ο προτεινόμενος τύπος υπολογισμού, και τα εμβαδά που αναφέρονται, καθώς δεν λαμβάνουν υπόψη ποιοτικές και άλλες ειδικές παραμέτρους, που μόνο κατά την εκπόνηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου μπορούν να αξιολογηθούν (πχ. κενά βιομηχανικά κτίρια, προτεραιότητα στην οργάνωση μίας ΑΒΣ που μπορεί να μην καταλαμβάνει μεγάλη έκταση -όπως προβλέπει η ΥΑ- αλλά να συντρέχουν ειδικοί πολεοδομικοί/περιβαλλοντικοί λόγοι που επιβάλλουν την κατά προτεραιότητα αναβάθμισή της κλπ.). Ειδικά για την περίπτωση της μητροπολιτικής περιοχής της Αττικής είναι ζήτημα ουσιώδους σημασίας η περιβαλλοντική και κυκλοφοριακή αναβάθμιση περιοχών με χαρακτηριστικά άτυπων συγκεντρώσεων καθώς και η υποστήριξή τους με έργα και υποδομές.
-
Επαναξιολόγηση του προτεινόμενου πλαισίου αξιολόγησης και βαθμονόμησης των Περιφερειακών Ενοτήτων (άρθρο 6 και 7). Τα κριτήρια που επισημαίνονται στο σχέδιο ΥΑ, κατ’ αρχήν φαίνεται να καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα παραμέτρων (πχ. εγγύτητα σε κόμβους συνδυασμένων μεταφορών, εξυπηρέτηση από δίκτυα φυσικού αερίου, ζήτηση βιομηχανικής γης κλπ.). Ωστόσο, και σε αυτή την περίπτωση φαίνεται να αγνοούνται ειδικές παράμετροι που μπορεί να καθιστούν μία περιοχή, περισσότερο ή λιγότερο πρόσφορη στην οργάνωση και ανάπτυξη νέων υποδοχέων. Τέτοιες ενδεικτικές παράμετροι που δεν φαίνεται να λαμβάνονται υπόψη, σχετίζονται την εγγύτητα σε πηγές πρώτων υλών, την επάρκεια υδατικών πόρων, την ύπαρξη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού, άλλες ειδικές υποδομές (πχ. εγγύτητα σε χώρους διάθεσης/επεξεργασίας στερεών και υγρών αποβλήτων) ή υποδομές μεταφοράς ενέργειας (εκτός δικτύου φυσικού αερίου) κλπ.
Επιπλέον, από τις διατυπώσεις που υπάρχουν, φαίνεται να μην λαμβάνονται υπόψη έργα και υποδομές που σήμερα δεν έχουν κατασκευαστεί αλλά μπορεί να προγραμματίζονται σε μία συγκεκριμένη περιοχή. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται αποφυγή χρήσης απόλυτων κριτηρίων, προκειμένου να ενσωματώνονται κατά τη σύνταξη του Σχεδίου, μία σειρά από επιπλέον κριτήρια, που δεν μπορούν να καθοριστούν με διεξοδικό τρόπο στο πλαίσιο της παρούσας ΥΑ.
-
Αποσαφήνιση θεσμικής ισχύος (υπόστασης) του Επιχειρησιακού Σχεδίου. Σήμερα, βρίσκεται σε ισχύ το αναθεωρημένο από το 2020 Επιχειρησιακό Σχέδιο, το οποίο επί της ουσίας έχει στηριχθεί στην προτεινόμενη από το παρόν Σχέδιο ΥΑ μεθοδολογία, χωρίς να έχει παράξει κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα (με την έννοια της ύπαρξης νέων εκτάσεων).
Δυστυχώς έως σήμερα, δεν έχει αποσαφηνιστεί ο ρόλος και κυρίως ο βαθμός δεσμευτικότητας του Επιχειρησιακού Σχεδίου λχ. στο πλαίσιο του αναπτυξιακού προγραμματισμού των περιφερειών ή/και στο πλαίσιο του υπό εξέλιξη σχεδιασμού χρήσεων γης μέσω των νέων Τοπικών και Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων αλλά και το σχεδιασμό που καθορίζει τις κρίσιμες υποδομές, όπως Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών και Εθνικό Σχέδιο Υποδομών, καθώς αυτές έχουν καθοριστικό ρόλο. Για τη διασφάλιση του επιχειρησιακού χαρακτήρα του Σχεδίου είναι απαραίτητο να υπάρξει το επόμενο διάστημα ανάληψη συνολικότερων πρωτοβουλιών προκειμένου να διασφαλιστούν όχι μόνο οι προβλεπόμενες από το υφιστάμενο Σχέδιο εκτάσεις, αλλά και μελλοντικά αποθέματα βιομηχανικής γης καθώς και η προώθηση των υποδομών που θα διευκολύνουν τη ροή της κυκλοφορίας αλλά και την προσβασιμότητα στους οργανωμένους υποδοχείς της Αττικής καθώς και περιοχές με θεσμοθετημένη χρήση για τη βιομηχανία.
Προκειμένου να παρέχουμε κάθε αναγκαία διευκρίνιση για την προσαρμογή των διατάξεων της ΥΑ στις ανωτέρω επισημάνσεις μας, παραμένουμε στη διάθεσή σας καθώς και στη διάθεση των αρμόδιων συνεργατών σας.
Με εκτίμηση,
Δημήτρης Μαθιός
πρόεδρος
Κοινοποίηση:
-
Υπουργό Ανάπτυξης κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκο.
-
Γενικό Γραμματέα Βιομηχανίας κ. Ελευθέριο Κρητικό.