Γενική Συνέλευση 2017, 10.5.2017
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Να μην χαθεί ο δρόμος για την ανάπτυξη. Κορυφαία προτεραιότητα οι επενδύσεις για υψηλή ανταγωνιστικότητα στην βιομηχανία με αύξηση της συμμετοχής της στο ΑΕΠ.
Την ανάγκη όπως το μήνυμα αυτό θεμελιώσει βάσεις αναπτυξιακής πολιτικής για τα επόμενα χρόνια σχηματοποίησαν οι ομιλίες του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργου Σταθάκη, του αντιπροέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Κωστή Χατζηδάκη, της περιφερειάρχη Αττικής κ. Ρένας Δούρου και του προέδρου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς κ. Δημήτρη Μαθιού στην επίσημη ανοικτή συνεδρίαση της ετήσιας τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μελών του Συνδέσμου στο Μέγαρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς.
«Στόχος μας είναι η προσέλκυση επενδύσεων που θα υποστηρίξουν την ανάκαμψη της οικονομίας το προσεχές διάστημα και κυρίως την περίοδο μετά τα μνημόνια. Θεωρώ ότι η διαμόρφωση ενός σταθερού μακροοικονομικού και θεσμικού περιβάλλοντος, η τόνωση του ανταγωνισμού και η ενίσχυση της διαφάνειας είναι παρεμβάσεις πολύ πιο ουσιαστικές για τους επενδυτές, από ότι η μείωση του κόστους εργασίας ή της φορολόγησης κατά μερικές ποσοστιαίες μονάδες» υπογράμμισε στην ομιλία του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργος Σταθάκης.
«Η στήριξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας είναι το κλειδί στην προσπάθειά μας να αφήσουμε πίσω την κρίση και τα μνημόνια. Η επιχειρηματικότητα και οι ιδιωτικές επενδύσεις είναι που θα ξεκλειδώσουν τα πολλά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του τόπου, θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας και θα δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες για δημιουργία πλούτου και θέσεων εργασίας» τόνισε με έμφαση ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κωστής Χατζηδάκης.
«Για την ανάπτυξη επιβάλλεται ένα μοντέλο που συμπυκνώνεται στο τρίπτυχο: επιχειρηματικότητα, καινοτομία, δουλειά. Ένα μοντέλο που μπορεί να υλοποιηθεί μόνο με σοβαρότητα και συστηματικότητα και στο οποίο επιβάλλεται να βάλουν τη σφραγίδα τους η Τοπική Αυτοδιοίκηση και ειδικότερα οι Περιφέρειες. Γιατί είναι αυτές που έχουν καλύτερη εποπτεία της οικονομικής και κοινωνικής πραγματικότητας» επισήμανε η Περιφερειάρχης Αττικής κ. Ρένα Δούρου.
«Ο στόχος για συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας στο ΑΕΠ από το σημερινό 9% στο 12% ή στο 13,5 %, που φιλοδοξεί το υπουργείο Ανάπτυξης, έχει μεγάλη απόσταση από την Ε.Ε. . Άρα ο πήχης που θα ξεκινήσουμε είναι πολύ χαμηλά. Το 12%, είναι χαμηλό ρεκόρ και ας πετύχουμε να προφέρουμε έτσι ακόμη 500.000 θέσεις εργασίας. Και ας μην καθησυχάζουμε επειδή με το σημερινό 9% η βιομηχανία προσφέρει στο ΑΕΠ της χώρας 55 δισεκ. ευρώ. Αν δεν τα καταφέρουμε με βιομηχανικές επενδύσεις ξεχάστε την ανάπτυξη» ανάφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς κ. Δημήτρης Μαθιός στην βασική εισήγηση των εργασιών της Συνέλευσης που είχε ως θέμα την προτεραιότητα στην βιομηχανία σε κάθε αναπτυξιακό σχέδιο.
«Το πρώτο πρόβλημα που πρέπει να αποκατασταθεί στον τομέα της οικονομίας είναι η εμπιστοσύνη στους Έλληνες επιχειρηματίες. Έγινε για πολλά χρόνια μεγάλη σπέκουλα εις βάρος του ελληνικού επιχειρηματικού κόσμου, με σημαία τη «διαπλοκή», και με αποκλειστικό στόχο κάποιων να αποκομίσουν πολιτικό όφελος. Αυτή η σπέκουλα, έβλαψε ανεπανόρθωτα την οικονομία μας και την ιδιωτική πρωτοβουλία». τόνισε με παρέμβαση του στις εργασίες ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης υπεύθυνος για τον τομέα ανάπτυξης κ. Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος.
Τα βασικά σημεία των κεντρικών ομιλητών στην Γενική Συνέλευση του ΣΒΑΠ έχουν ως εξής κατά την σειρά των ομιλιών τους:
Ο πρόεδρος του ΣΒΑΠ κ. Δημήτρης Μαθιός
Η ελληνική μεταποίηση έχει το κουράγιο να επιστρατευθεί για να βγει η Ελλάδα από την κρίση. Γιατί πιστεύει πως η χώρα μας συνεχίζει να διατηρεί σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Αρκεί να μην αφήσουμε ανεκμετάλλευτες τις μεγάλες δυνατότητες μας. Να μην βρεθούμε στο περιθώριο των εξελίξεων στην Ευρώπη και στον κόσμο. Ο δρόμος αυτός όμως όσο και αν είναι βατός έχει μία και μόνο κατεύθυνση. Τις ιδιωτικές επενδύσεις. Και σήμερα η οικονομία χρειάζεται ιδιωτικές επιχειρήσεις και ιδιωτικές επενδύσεις. Ως εκ τούτου χρειαζόμαστε νέα ιδιωτικά κεφάλαια να εισρεύσουν στην οικονομία. Να μην μας διαφεύγει πως η Ευρώπη έχει βάλει ένα πολύ φιλόδοξο στόχο για το 2020. Να αυξηθεί η συμμετοχή της βιομηχανίας από το 15,3% στο 20% του Ευρωπαϊκού Ακαθάριστου Προϊόντος. Δείχνει έτσι, ολόκληρη η Ευρώπη, τη σημασία που αποδίδει στη βιομηχανία σαν μοχλό ανάπτυξης. Ο στόχος για συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας στο ΑΕΠ από το σημερινό 9% στο 12% ή στο 13,5 %, που φιλοδοξεί το υπουργείο Ανάπτυξης, έχει μεγάλη απόσταση από την Ε.Ε. Άρα ο πήχης που θα ξεκινήσουμε είναι πολύ χαμηλά. O ευρύτερος τομέας της μεταποίησης είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης. Προσφέρει ακόμη και σήμερα 700.000 θέσεις εργασίας. Και δεν υπάρχουν τομείς δυναμικά προσφερόμενοι να απορροφήσουν 1.300.000 άνεργους.
Οι επιχειρήσεις δεν αντέχουν άλλη έλλειψη ρευστότητας με αντίδοτο ένα πλασματικό πλεόνασμα.
Ως Σύνδεσμος και ως επιχειρηματική κοινότητα έχομε καταγράψει ένα χάρτη πορείας προς την ανάπτυξη.
Πορεία με συγκεκριμένους βηματισμούς που σχηματοποιήσαμε σε συνεργασία με όλες τις Κεντρικές και Περιφερειακές βιομηχανικές Οργανώσεις μέσα στο 2016.
Πάνω στον χάρτη αυτό εργαζόμαστε ανταλλάσσοντας απόψεις με κάθε κέντρο λήψεως αποφάσεων ή διαμόρφωσης πολιτικής .
Ωστόσο ξεχωριστή σημασία σον διάλογο αυτό αποδίδουμε προς την Περιφέρεια. Γιατί εμείς ως Σύνδεσμος βιομηχανιών της Αττικής και του Πειραιώς μεταφέρουμε την φωνή του 50% του βιομηχανικού δυναμικού της χώρας.
Αυτό είναι το ποσοστό της βιομηχανίας που ανήκει στην περιφέρειά σας ως εγκατεστημένο στην Αττική.
Ο διάλογός με την Περιφέρεια και προσωπικά με τον εκάστοτε Περιφερειάρχη είναι οξυγόνο για το σώμα της βιομηχανία μας.
Φροντίστε, σας παρακαλούμε, για την αδιάκοπη παροχή του.
Αλλιώς και η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων στην Περιφέρεια δεν θα έχει νόημα.
Σας δίνω μια γενική εικόνα και ιδέα των κατευθύνσεων αυτών;
Φορολογικά-επενδυτικά κίνητρα
- Κατάργηση του ΕΝΦΙΑ σε όλα τα βιομηχανοστάσια καθώς είναι μέρος της παραγωγής και ευρύτερα ανήκουν σε αυτό που εννοούμε εθνική παραγωγή.
- Κατάργηση του πόθεν έσχες εφόσον τα συγκεκριμένα κεφάλαια διατίθενται για επενδύσεις ή αγορά μετοχών.
- Συντόμευση αν όχι κατάργηση του χρόνου αναζήτησης «ιστορικού» στα κεφάλαια Τραπεζικών λογαριασμών που σήμερα, δεσμεύονται μέχρι και 20ετία με αυτονόητες επιπτώσεις τόσο στην ρευστότητα όσο και στις επενδύσεις.
- Σταθεροποίηση του συστήματος φορολογικών ελέγχων σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και όχι παράταση του χρόνου απεριόριστα με την μέθοδο εκδόσεως νομοθετικών παρατάσεων. Το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό και πρέπει να προσεχθεί.
Εργατικά και λειτουργικά
- Να καταργηθεί ως απαράδεκτη η διαδικασία αυτόφωρου σε κάθε περίπτωση εργατικής παρατυπίας. Οι Επιχειρήσεις έχουν και θα έχουν τις ευθύνες τους αλλά η Πολιτεία δεν πρέπει να τους κατατάσσει στην κατηγορία αυτόφωρης προσέλευση των εγκληματιών και των συνενόχων τους. Να συμπληρωθεί η νομοθεσία και να εφαρμόζεται με συνέπεια και με λογική.
- Σε συνδυασμό με τα παραπάνω οι προβλεπόμενες από την νομοθεσία ευθύνες του Δ.Σ. να περιορίζονται στον Πρόεδρο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και όχι σε όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου.
Περιβαλλοντικά-χωροταξικά
-Να επανεξετάσουμε την πολιτική κόστους στις μέτρησες των περιβαλλοντικών όρων που σήμερα επιβαρύνουν σε δυσβάστακτο ύψος τις επιχειρήσεις και καταλήγουν σε αντικίνητρο ακόμη και για επενδύσεις.
- Να επανεξετάσουμε όρους και κριτήριων προσδιορισμού του τι είναι βιομηχανικά απόβλητα και ποιες οι υποχρεώσεις και προϋποθέσεις για την μεταφορά τους ώστε να απαλλαγούν οι επιχειρήσεις από περιττές δαπάνες που τελικά επιβαρύνουν το κόστος παραγωγής.
Για το βιομηχανικό δυναμικό της Αττικής με επίκεντρο τον Πειραιά
-Άμεση ενεργοποίηση του Ν. 4262/14 (νόμος-πλαίσιο για την αδειοδότηση) ιδιαίτερα ως προς τα προβλεπόμενα για τις μεταποιητικές δραστηριότητες γενικά. Επιβάλλεται επανεξέταση των διατάξεων που αφορούν περιβαλλοντικούς όρους και προϋποθέσεις λειτουργίας ανάλογα με την τοποθεσία εγκατάστασης όπως και των αντίστοιχων που προβλέπουν εξοντωτικά πρόστιμα και κυρώσεις.
- Συμπλήρωση της νομοθεσίας περί ανάπτυξης των Επιχειρηματικών Πάρκων (Ν. 3982/2011) στα σημεία όπου παρουσιάζονται προβλήματα (χρόνοι αδειοδότησης των ΕΠ, συνεργασία με άλλα Υπουργεία, θέματα διαχείρισης των ΕΠ, θέματα ανάπτυξης και εξυγίανσης των Άτυπων μεταποιητικών συγκεντρώσεων.
-Ειδικά για παροχή επενδυτικού οξυγόνου στον Πειραιά με άμεση επιχειρηματική ανταπόκριση η διαμόρφωση σχεδίου ανάκαμψης ναυπηγικών και ναυπηγοεπισκευαστικών ζωνών στον Σκαραμαγκά, στην Ελευσίνα και όπου άλλου με προοπτικές αναζωογόνησης και της τοπικής αγοράς εργασίας.
Εάν δοθεί σημασία στις θέσεις-εργαλεία ανάπτυξης πολλά θα αναθεωρηθούν. Πολλοί θα προβληματισθούν προς το επενδυτικό όραμα με την συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων. Ας το δοκιμάσουμε.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γ. Σταθάκης
Η συμφωνία στην οποία καταλήξαμε με τους δανειστές για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης ανοίγει το δρόμο ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Λείπει, βέβαια, ακόμα το μέρος που αφορά την ελάφρυνση του χρέους, το οποίο αποτελεί βασικό κομμάτι της συμφωνίας, όπως κατ’ επανάληψη έχει υπογραμμίσει και ο πρωθυπουργός. Πιστεύω ότι στο Eurogroup της 22ας Μαΐου θα έχουμε μία κατ’ αρχήν συμφωνία και για αυτό το θέμα, που θα προσδιορίζει με σχετική σαφήνεια τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, που θα εφαρμοστούν με την ολοκλήρωση του προγράμματος.
Θεωρώ ότι πρόκειται για μια καλή και ισορροπημένη συμφωνία. Είναι πολύ θετικό ότι το Πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί χωρίς κανένα πρόσθετο μέτρο, ενώ οι παρεμβάσεις για μετά το 2018 θα εξισορροπηθούν από ένα σημαντικό πακέτο αντιμέτρων. Κυρίως, όμως, είναι πολύ σημαντικό ότι πλέον διαμορφώνονται όλες οι συνθήκες ώστε η ελληνική οικονομία να θεωρείται και πάλι αξιόχρεη.
Η ελάφρυνση του χρέους θα διασφαλίσει ότι τις επόμενες δεκαετίες δεν θα υπάρχουν χρονιές με υπέρογκες πληρωμές τοκοχρεολυσίων - βασική προϋπόθεση ώστε το χρέος να θεωρηθεί βιώσιμο τόσο από τους θεσμούς που καλούνται να το αξιολογήσουν (ΔΝΤ, ΕΚΤ) όσο και από τις αγορές.
Ήδη οι επενδυτές δείχνουν να προεξοφλούν την ολοκλήρωση της συμφωνίας για το χρέος, αγοράζοντας ελληνικά ομόλογα. Η αυξημένη ζήτηση προκάλεσε άνοδο της τιμής των ελληνικών τίτλων και άρα υποχώρηση του κόστους δανεισμού. Χαρακτηριστικό είναι ότι η τιμή του 10ετούς ομολόγου, που προ διμήνου παρέπεμπε σε κόστος δανεισμού άνω του 8%, πλέον έχει υποχωρήσει κάτω από το 6% και προσεγγίζει επίπεδα όπου δεν έχει βρεθεί μετά το 2009. Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας για το χρέος λογικά θα υπάρξει νέα αποκλιμάκωση και σταθεροποίηση σε επίπεδα κάτω από το 5%. Προφανώς σε αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλλει και η ένταξη των ελληνικών τίτλων στο πρόγραμμα αγορών της ΕΚΤ.
Στη βάση αυτή θα είναι πλέον εφικτή η επιστροφή του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές. Θα υπάρξει ένα σχέδιο μεθοδικών κινήσεων, που σταδιακά θα «χτίσουν» εκ νέου την καμπύλη αποδόσεων για τα ελληνικά ομόλογα και θα επιτρέψουν την οριστική έξοδο από την περίοδο των Μνημονίων, το καλοκαίρι του 2018.
Επιπροσθέτως, η αποκλιμάκωση του κόστους δανεισμού για το Δημόσιο θα ανοίξει την πρόσβαση στις αγορές και για τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας, είτε πρόκειται για τράπεζες, είτε για εταιρείες που επιθυμούν να αντλήσουν κεφάλαια από την αγορά ομολόγων. Άρα θα είναι μια εξέλιξη ιδιαίτερης σημασίας συνολικά για τη χρηματοδότηση της οικονομίας και πιστεύω ότι μπορεί να συμβεί πριν το τέλος του έτους.
Τέλος, η συμφωνία για το χρέος επιτρέπει την σύντμηση της περιόδου κατά την οποία θα απαιτούνται υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα. Υπενθυμίζω ότι αντίστοιχες συμφωνίες που αποδέχτηκαν προηγούμενες κυβερνήσεις, προέβλεπαν πρωτογενή πλεονάσματα υψηλότερα του 4% χωρίς καν να αποσαφηνίζεται μέχρι πότε. Η νέα συμφωνία θα περιγράφει ξεκάθαρα ένα δημοσιονομικό μονοπάτι που στο τέλος του είναι… κατηφορικό, προβλέποντας αποκλιμάκωση των πλεονασμάτων και άρα λιγότερο περιοριστική δημοσιονομική πολιτική.
Χωροταξία
. Η κυβέρνηση προωθεί μεθοδικά μια σειρά παρεμβάσεων στον τομέα της χωροταξίας, με κεντρικό στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου, που αποτελεί ένα από τα βασικά ζητούμενα των περισσότερων επενδυτών.
Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα σαφές πλαίσιο, που θα προτάσσει την προστασία του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των πολιτών αλλά ταυτόχρονα θα περιγράφει ξεκάθαρα τους κανόνες. Στο πλαίσιο της προσπάθειας αυτής θέλω να σταθώ σε τέσσερα βήματα:
Πρώτον, στα τέλη του 2016 ψηφίσαμε το νέο Νόμο (4447/2016) «για τον χωρικό σχεδιασμό και την βιώσιμη ανάπτυξη». Οι τροποποιήσεις που αυτός εισάγει αποσκοπούν:
α) στην ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου
β)στη μείωση της πολυνομίας και του πληθωρισμού, συχνά επικαλυπτόμενων, διατάξεων
γ) στην ενίσχυση της δυνατότητας όλων των σχεδίων να ανταποκριθούν στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες και δεδομένα μέσα από την προώθηση πιο ευέλικτων διαδικασιών κατάρτισης και τροποποίησης
δ) στην προώθηση της συνοχής και ποιότητας των χωρικών σχεδίων
Δεύτερον, με Προεδρικό Διάταγμα αποσαφηνίσαμε 15 γενικές κατηγορίες χρήσεων γης, η κάθε μία από τις οποίες περιλαμβάνει συγκεκριμένες επιτρεπόμενες ειδικές κατηγορίες χρήσεων. Όπως θα έχετε διαπιστώσει όσοι μελετήσατε τις αλλαγές, προχωράμε σε παρεμβάσεις που προσαρμόζουν στη σύγχρονη πραγματικότητα τις προβλέψεις του Προεδρικού Διατάγματος του 1987. Προφανώς ένα θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώθηκε προ 30 ετών δεν μπορεί να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προκλήσεις. Με το ΠΔ απαντάμε σε αυτό το πρόβλημα, χωρίς οριζόντιες ρυθμίσεις αλλά λαμβάνοντας υπόψη τις τοπικές ιδιαιτερότητες και τις διαφορετικές ανάγκες που συνδέονται με την κάθε χρήση.
Τρίτον, προχωρά η θεσμοθέτηση των 11 Περιφερειακών Πλαισίων και η αποσαφήνιση του πλαισίου για τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια. Ζητούμενο είναι να δημιουργήσουμε μία ισορροπία, που θα διασφαλίζει ότι και οι όποιες αναγκαίες παρεκκλίσεις θα προχωρούν και ότι δεν θα οδηγούν σε φαινόμενα με αρνητικό αντίκτυπο στο περιβάλλον και στη βιώσιμη ανάπτυξη μιας περιοχής.
Δημιουργούμε έναν μηχανισμό προέγκρισης, μέσω του οποίου διασφαλίζουμε την ασφάλεια δικαίου. Ενσωματώνουμε σε μια διαδικασία ενδεχόμενα προβλήματα, χωροταξικά, πολεοδομικά, περιβαλλοντικά, με στόχο ο ενδιαφερόμενος επενδυτής να γνωρίζει με σαφήνεια σε ποιο σημείο και σε τι χρονικό διάστημα θα μπορέσει να ολοκληρώσει αυτή την διαδικασία. Ο Μηχανισμός Προέγκρισης επικυρώνει επί της Αρχής τη συμβατότητα του εκάστοτε στρατηγικού σχεδίου της επένδυσης με την κείμενη νομοθεσία και έτσι απαντά πολύ νωρίς αν μπορεί ή δεν μπορεί αυτή να προχωρήσει.
Ενέργεια
Ένα άλλο ζήτημα που γνωρίζω ότι σας απασχολεί και αφορά το χαρτοφυλάκιο του Υπουργείο είναι το υψηλό ενεργειακό κόστος. Συνολικά οι χρεώσεις είναι υψηλές και ειδικότερα στη βιομηχανία δημιουργούν σημαντικό μειονέκτημα έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού.
Στην κατεύθυνση αυτή, πρώτον, προχωράμε σε ένα νέο στρατηγικό σχέδιο, με στόχο την αλλαγή του μείγματος καυσίμου στην παραγωγή ενέργειας, ώστε αυτό να είναι συμβατό με τις διεθνείς συμφωνίες για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και να συνεπάγεται χαμηλότερο κόστος παραγωγής.
Δεύτερον, υιοθετούμε μια σειρά από σημαντικές μεταρρυθμίσεις στη λειτουργία της αγοράς ενέργειας, με στόχο τη δημιουργία μίας διευρυμένης εθνικής αγοράς ενέργειας, συμβατής με το πλαίσιο κοινής λειτουργίας που οικοδομείται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο νέος νόμος για την αναδιοργάνωση της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Target Model) και η έναρξη λειτουργίας των τεσσάρων αγορών στην ηλεκτρική Ενέργεια από το 2018 στοχεύουν:
- στην τόνωση του ανταγωνισμού και άρα τη μείωση των τιμών
- στην ενίσχυση της διαφάνειας στην αγορά και της ασφάλεια των συναλλαγών για παραγωγούς και προμηθευτές, ενθαρρύνοντας τις επενδύσεις
- στη διαχείριση της ζήτησης από τους ίδιους τους καταναλωτές και άρα τη βελτίωση της παρεχόμενης υπηρεσίας
- στην ένταξη των ΑΠΕ στην αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας
Το τελευταίο αυτό σημείο, σε συνδυασμό με το νέο σύστημα στήριξης για τις ΑΠΕ και την εξυγίανση του Ειδικού Λογαριασμού, ενισχύουν την ασφάλεια των επενδύσεων και δημιουργούν συνθήκες για τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ. Προτεραιότητά μας εδώ είναι οι ενεργοβόρες βιομηχανίες, για τις οποίες η μείωση της επιβάρυνσης θα είναι σημαντική - ίσως και μεγαλύτερη του 50%.
Ένα άλλο άμεσο μέτρο αντιστάθμισης του υψηλού ενεργειακού κόστους για τις βιομηχανίες είναι η παράταση του καθεστώτος της διακοψημότητας. Εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση και σύντομα θα μπορούμε να σας ανακοινώσουμε ευχάριστα νέα.
Τέλος, σημαντικές προοπτικές για την εξοικονόμηση ενέργειας και τη μείωση του ενεργειακού κόστους δημιουργεί η νέα φιλοσοφία στον τομέα των φωτοβολταϊκών, στην κατεύθυνση ενίσχυσης της αυτοπαραγωγής, με έμφαση στην ενεργό συμμετοχή των καταναλωτών-αυτοπαραγωγών. Ήδη τις προηγούμενες ημέρες δημοσιεύτηκε σχετική Υπουργική Απόφαση που επιτρέπει τον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό, δίνοντας τη δυνατότητα συμψηφισμού της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας με την συνολική καταναλισκόμενη ηλεκτρική ενέργεια, για τους αυτοπαραγωγούς, ανεξάρτητα από το χώρο που αυτή παράγεται και καταναλώνεται. Αποσυνδέεται δηλαδή χωρικά η παραγωγή από την κατανάλωση όσον αφορά τον συμψηφισμό ενέργειας. Σε πρώτη φάση το νέο θεσμικό πλαίσιο αφορά αγρότες και αυτοπαραγωγούς που είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου ή Ιδιωτικού Δικαίου που επιδιώκουν κοινωφελείς ή άλλους, δημοσίου ενδιαφέροντος, σκοπούς γενικής ή τοπικής εμβέλειας. Σύντομα, όμως, η νέα φιλοσοφία θα επεκταθεί σε άλλους τομείς και τεχνολογίες.
Με τις παρεμβάσεις που μόλις περιέγραψα επιδιώκουμε τη μείωση του κόστους ενέργειας, τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου. Τελικός στόχος, βέβαια, είναι η προσέλκυση επενδύσεων που θα υποστηρίξουν την ανάκαμψη της οικονομίας το προσεχές διάστημα και κυρίως την περίοδο μετά τα Μνημόνια. Θεωρώ ότι η διαμόρφωση ενός σταθερού μακροοικονομικού και θεσμικού περιβάλλοντος, η τόνωση του ανταγωνισμού και η ενίσχυση της διαφάνειας είναι παρεμβάσεις πολύ πιο ουσιαστικές για τους επενδυτές, από ότι η μείωση του κόστους εργασίας ή της φορολόγησης κατά μερικές ποσοστιαίες μονάδες.
Ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. κ. Κωστής Χατζηδάκης
Στην προσπάθειά της για έξοδο από την κρίση, η οικονομία μας, δυστυχώς βρίσκει μπροστά της συνεχώς τρικλοποδιές που της βάζει η ίδια η κυβέρνηση. Αφού μας βύθισε ξανά στην ύφεση και μας έφερε στο χείλος του γκρεμού το καλοκαίρι του 2015, o ΣΥΡΙΖΑ πάτησε τελευταία στιγμή φρένο. Δεν αρκεί όμως που αποφύγαμε την καταστροφή. Χρειαζόμαστε να κάνουμε βήματα προς τα εμπρός, και αυτό, δυστυχώς δεν έχει γίνει τα τελευταία 2 χρόνια. Και αποτέλεσμα αυτής της παράλυσης είναι νέα μέτρα, τα οποία είναι πέρα από τις δεσμεύσεις του τρίτου μνημονίου και ήταν κάθε άλλο παρά αναπόφευκτα.
Αναφέρομαι, μεταξύ άλλων, στη δέσμευση της περιουσίας του δημοσίου για 100 χρόνια μέσω του Υπερταμείου, Όπως και στην παραχώρηση της εποπτείας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος στον SSM για 35 χρόνια, δηλαδή για όσο διαρκεί το δάνειο που σύναψε η Ελλάδα. Αναφέρομαι επίσης και στο τέταρτο μνημόνιο το οποίο φέρνει αυτές τις μέρες η κυβέρνηση, το οποίο βάζει νέα βάρη στις πλάτες νοικοκυριών και επιχειρήσεων, ενώ δεσμεύει τη χώρα για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα μέχρι το 2021. Η έξοδος από την κρίση θα έρθει μόνο όταν αφήσουμε πίσω τις πρακτικές του παρελθόντος και κάνουμε μια αποφασιστική στροφή στην επιχειρηματικότητα και στις ιδιωτικές επενδύσεις. Και αυτό δεν έχει να κάνει με κάποια ιδεοληψία, ούτε με κάποιου είδους αφήγημα της Νέας Δημοκρατίας. Έχει να κάνει με την πραγματικότητα στη χώρα μας, όπως αυτή αποτυπώνεται από τα στοιχεία. Η χώρα μας έχει ανάγκη από επενδύσεις που υπολογίζονται από πολλές και διαφορετικές μελέτες σε περίπου 100 δισ. € την επόμενη πενταετία. Αυτά τα χρήματα το δημόσιο, απλούστατα, δεν τα διαθέτει ούτε κατά προσέγγιση!
Ολόκληρο το ΕΣΠΑ, άλλωστε, ανέρχεται στα 20 δισ. €, ενώ οι απευθείας επιχορηγήσεις από τον επενδυτικό νόμο φτάνουν μόνο στα 500 εκατομμύρια. Σήμερα βλέπουμε, δυστυχώς, ότι οι επενδύσεις έχουν πέσει σε χαμηλό εικοσαετίας, κάτι που συνδέεται άμεσα με την έλλειψη εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία. Η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, λοιπόν, είναι το πρώτο μεγάλο βήμα για να μπει η οικονομία μας σε τροχιά ανάπτυξης. Το δεύτερο βήμα έχει να κάνει με αποκατασταθεί η ομαλή λειτουργία του τραπεζικού τομέα, ώστε να ξεκινήσουν οι τράπεζες να διοχετεύουν και πάλι ρευστότητα στην οικονομία και να αποκτήσουν οι υγιείς επιχειρήσεις πρόσβαση σε χρηματοδότηση. Για να γίνει αυτό, οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε δραστικά το πρόβλημα των κόκκινων δανείων, όπου έχουμε σχεδόν το παγκόσμιο ρεκόρ αυτή τη στιγμή. Η Ν.Δ. έχει καταθέσει από τον περασμένο Οκτώβριο λεπτομερή πρόταση για τα κόκκινα δάνεια, η οποία προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη θέσπιση κινήτρων αλλά και κυρώσεων στις τράπεζες και στα τραπεζικά στελέχη, σε περίπτωση που καθυστερούν την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος. Δυστυχώς, το πρόβλημα έχει οξυνθεί την τελευταία διετία, μετά από τη σταθεροποίηση που είχαμε το 2014, ενώ παρατηρείται μια έξαρση του προβλήματος τους πρώτους μήνες του 2017. Δυστυχώς, ο μηχανισμός για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό που ψήφισε πρόσφατα η κυβέρνηση προβλέπει μια χρονοβόρο, γραφειοκρατική διαδικασία χωρίς κίνητρα και κυρώσεις για τις τράπεζες, με αποτέλεσμα να μην προσφέρει κάποια λύση στο μεγάλο αυτό πρόβλημα. Το τρίτο βήμα για την ανάκαμψη είναι η στήριξη των ιδιωτικοποιήσεων που εξασφαλίζουν την εισροή σημαντικών πόρων, ενώ παράλληλα κινητοποιούν διαφορετικούς κλάδους και δημιουργούν πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ελληνική οικονομία, συμπεριλαμβανομένων, φυσικά, και θέσεων εργασίας. Τα τελευταία δύο χρόνια βλέπουμε την κυβέρνηση να υπονομεύει συστηματικά τις ιδιωτικοποιήσεις, πιστεύοντας προφανώς ότι μένοντας πιστή σε απαρχαιωμένες ιδεοληψίες θα έχει κάποια κομματικά οφέλη. Το είδαμε με τα περιφερειακά αεροδρόμια, το είδαμε με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το βλέπουμε μέχρι σήμερα με το Ελληνικό. Μεγάλες συμφωνίες που προχώρησε η προηγούμενη κυβέρνηση και ο ΣΥΡΙΖΑ έβαλε στο ψυγείο όσο περισσότερο μπορούσε, στερώντας την οικονομία από σημαντικά οφέλη. Το τέταρτο σημαντικό βήμα είναι η εγκαθίδρυση ενός σταθερού φορολογικού περιβάλλοντος, ώστε οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας να μην έχουν αβεβαιότητα σχετικά με τις συνθήκες που θα έχουν να αντιμετωπίσουν στο μέλλον. Αυτό πρέπει να συνδυαστεί, φυσικά, με πιο ευνοϊκούς φορολογικούς συντελεστές και κίνητρα για επενδύσεις. Το πέμπτο βήμα εξόδου από την κρίση έχει να κάνει με τη θαρραλέα υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Το 2013 – 2014 σύμφωνα με την έκθεση «Going for Growth» του ΟΟΣΑ η Ελλάδα ήταν πρώτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην προώθηση διαρθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων. Στη Νέα Δημοκρατία δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και για αυτό έχουμε παρουσιάσει μια σειρά από προτάσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Για να μην σας κουράσω, θα αναφέρω ενδεικτικά τρεις: Η πρώτη παρέμβαση αφορά στη απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης των επιχειρήσεων, ώστε να μειωθούν σημαντικά τα γραφειοκρατικά εμπόδια που αντιμετωπίζουν σήμερα όσοι θέλουν να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά. Δυστυχώς, η κυβέρνηση περιόρισε σημαντικά το πεδίο εφαρμογής της σχετικής ρύθμισης που είχαμε ψηφίσει το 2014 και είχε τύχει καθολικής αποδοχής από την επιχειρηματική κοινότητα. Προτεραιότητά μας είναι να επεκτείνουμε το πεδίο εφαρμογής σε σχεδόν όλες τις δραστηριότητες. Δεύτερον, προτείνουμε να καθιερωθεί η γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού πριν από την κατάθεση νομοσχεδίων, όπως γίνεται σήμερα για το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για όλα τα νομοσχέδια και τις τροπολογίες που αφορούν την αγορά, ώστε να αποτρέπεται η εισαγωγή διατάξεων από το «παράθυρο» που δημιουργούν εμπόδια στον ανταγωνισμό πλήττοντας καταναλωτές και υγείες επιχειρήσεις. Τρίτον, προτείνουμε ένα άνοιγμα σε αυτό που λέγεται διεθνώς «silver economy». Δηλαδή, προτείνουμε να προχωρήσουμε με κίνητρα σε συνταξιούχους από άλλα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου να αγοράσουν κατοικίες και να γίνουν φορολογικοί κάτοικοι στη χώρα μας, όπως συμβαίνει σήμερα σε χώρες όπως η Πορτογαλία και η Μάλτα. Δυστυχώς, στη χώρα μας συχνά δεν δίνεται η έμφαση που πρέπει στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό που βλέπουμε να γίνεται τους τελευταίους μήνες κατά τη διαπραγμάτευση με τους πιστωτές, όπου βλέπουμε την κυβέρνηση να εναντιώνεται στην ουσιαστική απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας. Αποτέλεσμα είναι να διατηρείται το απαρχαιωμένο καθεστώς το οποίο οδηγεί σε υψηλό ενεργειακό κόστος, κάτι που πλήττει την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας μας και επιβαρύνει τα νοικοκυριά. Παράλληλα, οι χειρισμοί της κυβέρνησης έχουν φέρει στα πρόθυρα της κατάρρευσης της ΔΕΗ, δημιουργώντας τον κίνδυνο μιας σοβαρής κρίσης στην ηλεκτροπαραγωγή της χώρας. Η Νέα Δημοκρατία παρουσίασε πρόσφατα τις προτάσεις τις για την ενέργεια, οι οποίες έχουν στόχο να εκσυγχρονίσουν την αγορά, να ενισχύσουν τον ανταγωνισμό και να μειώσουν το ενεργειακό κόστος, μετατρέποντας την ενέργεια από εμπόδιο σε καταλύτη ανάπτυξης.
Όλοι όσοι είμαστε εδώ σήμερα γνωρίζουμε πως η ανάπτυξη δεν θα έρθει με το πάτημα ενός κουμπιού. Χρειάζεται σχέδιο και σκληρή δουλειά. Και χρειάζεται, πρώτα απ’ όλα, να αντιληφθούμε κάτι που μπορεί σε εμάς εδώ να φαίνεται αυτονόητο, αλλά δυστυχώς πολλοί δεν το συμμερίζονται ακόμα και σήμερα: Ότι η στήριξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας είναι το κλειδί στην προσπάθειά μας να αφήσουμε πίσω την κρίση και τα μνημόνια. Η επιχειρηματικότητα και οι ιδιωτικές επενδύσεις είναι που θα ξεκλειδώσουν τα πολλά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του τόπου, θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας και θα δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες για δημιουργία πλούτου και θέσεων εργασίας. Κατά τη διαμόρφωση του προγράμματός μας στη Νέα Δημοκρατία, για την οποία είμαι εγώ υπεύθυνος, εστιάζουμε ιδιαίτερα στην υιοθέτηση των καλύτερων ευρωπαϊκών και διεθνών πρακτικών με σκοπό να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον ευνοϊκό για τις επιχειρήσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, θεωρούμε πως η τεχνογνωσία του ΣΒΑΠ (Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς) έχει πολλά να προσφέρει στον διάλογο για την αναπτυξιακή στρατηγική της χώρας και είμαστε ανοιχτοί στις ιδέες και τις προτάσεις σας.
Η περιφερειάρχης Αττικής κ. Ρένα Δούρου
Για να μην μείνει, όπως στο παρελθόν, η λέξη ‘ανάπτυξη’ νεκρό γράμμα, οφείλουμε όλοι μας, Τοπική Αυτοδιοίκηση και δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς επιχειρηματικότητας, να αναλάβουμε τις ευθύνες μας και συχνά, εξαιτίας του ελλιπούς ακόμη θεσμικού πλαισίου, να υπερβούμε τις αρμοδιότητές μας προκειμένου να είμαστε αποτελεσματικοί και αξιόπιστοι. Διότι πλέον δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε άλλο χρόνο.
Το μοντέλο του άκριτα «καλού ιδιωτικού τομέα» που δεν διακινδύνευε τίποτε, επενδύοντας με χρήματα του κράτους και του «εξ ορισμού κακού δημοσίου» που οδηγήθηκε συνειδητά στη διάλυση, είναι, πέρα από απαράδεκτο, αντιπαραγωγικό.
Ούτε και η κρίση χρέους μπορεί να χρησιμεύει ως άλλοθι για το διαχρονικό έλλειμμα αξιόπιστου και βιώσιμου αναπτυξιακού μοντέλου. Ενός μοντέλου που συμπυκνώνεται στο τρίπτυχο: επιχειρηματικότητα, καινοτομία, δουλειά.
Ενός μοντέλου που μπορεί να υλοποιηθεί μόνο με σοβαρότητα και συστηματικότητα και στο οποίο επιβάλλεται να βάλουν τη σφραγίδα τους η Τοπική Αυτοδιοίκηση και ειδικότερα οι Περιφέρειες. Γιατί είναι αυτές που έχουν καλύτερη εποπτεία της οικονομικής και κοινωνικής πραγματικότητας. Είναι αυτές που γνωρίζουν τους τρόπους αποτελεσματικών παρεμβάσεων. Είναι αυτές που αφουγκράζονται τις ανάγκες των πολιτών. Για τον λόγο αυτό έχουμε ήδη θέσει σε δημόσια διαβούλευση τις γενικές κατευθύνσεις του «Προγράμματος: Επιχειρηματικότητα, Κοινωνία, Ανάπτυξη, Καινοτομία». Είναι το πρόγραμμα όπου περιλαμβάνονται οι βασικοί χρηματοδοτικοί άξονες του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αττική 2014-2020». Σχεδιάζουμε έτσι τις άμεσες ενέργειές μας, με έμφαση στους τομείς που αναδεικνύει η στρατηγική της Έξυπνης Εξειδίκευσης της Περιφέρειας Αττικής, λαμβάνοντας υπόψη μας τις ιδέες, απόψεις και κυρίως τις προτάσεις του συνόλου της επιχειρηματικής κοινότητας.
Το μοντέλο ανάπτυξης στο οποίο μόλις αναφέρθηκα, εξειδικεύεται στην περίπτωση του Πειραιά, όπως άριστα γνωρίζετε, σε τρεις άξονες, οι οποίοι αλληλοεπηρεάζονται: Ναυτιλία, Ναυπηγοεπισκευή, Εμπόριο – Τουρισμός. Και στους τρεις αυτούς τομείς επιχειρούμε να παρέμβουμε άμεσα, αποτελεσματικά, αξιόπιστα.
- Στηρίζοντας καταρχήν εμπράκτως για παράδειγμα την ανάπτυξη της γαλάζιας οικονομίας με την εγγραφή στον προϋπολογισμό της Περιφέρειας 1.800.000 ευρώ για τη δημιουργία, σε συνεργασία με τον Δήμο Πειραιά, ενός πιλοτικού «Κόμβου Καινοτομίας για τη γαλάζια οικονομία/ ανάπτυξη».
- Επιλέγοντας παράλληλα, σε συνεργασία με τον Δήμο Περάματος, να στηρίξουμε την κρίσιμης σημασίας Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος.
Πρόκειται για απόφαση κρίσιμης σημασίας με την έννοια ότι η παραγωγική ανασυγκρότηση της Ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης Περάματος, αποκρυσταλλώνει δύο προκλήσεις που σχετίζονται μεταξύ τους και που δεν αφορούν μόνο τον Πειραιά ή την Αττική – αλλά συνολικά την ανάταξη της οικονομίας της χώρας. Αφορούν δηλαδή αφενός τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών, και αφετέρου την αποτελεσματική στήριξη της Γαλάζιας οικονομίας μέσα από την καινοτομία, την έρευνα, την εκπαίδευση, την εξειδίκευση στις νέες τεχνολογίες. Αφορούν στην ανάγκη δημιουργίας ενός Κέντρου Καινοτομίας, που θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί τις αναγκαίες δράσεις με τρόπο οικονομικά αποδοτικό, κοινωνικά συνεκτικό και αναπτυξιακά προωθητικό.
Παράλληλα, κυρίες και κύριοι, δεν παραγνωρίζουμε το ειδικό βάρος που μπορεί να έχει για τον Πειραιά ο τομέας του τουρισμού. Ενός τομέα που αναδεικνύει, όπως και άλλοι, την ανάγκη για μια συνολική και συνεκτική στρατηγική τουριστικής και οικονομικής ανάπτυξης. Μια στρατηγική που αποτελεί και την απαραίτητη προϋπόθεση της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής 2020 για τη βιώσιμη ανάπτυξη του θαλάσσιου και ναυτιλιακού τομέα.
Κάτι που μας επιβάλλει εκσυγχρονισμό υποδομών. Για αυτό, για παράδειγμα, χρηματοδοτούμε με 120 εκατομμύρια την κατασκευή νέων θέσεων πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων τρίτης γενιάς. Έτσι ο Πειραιάς θα είναι σε θέση να διατηρήσει την κυρίαρχη θέση του ως λιμάνι υποδοχής στην ανατολική Μεσόγειο.
Παράλληλα, επειδή ο τουρισμός δεν είναι μόνο υποδομές αλλά και πολιτισμός, στηρίζουμε εμβληματικούς χώρους τέχνης, όπως το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά που η σημασία του υπερβαίνει τα όρια του Δήμου, της Περιφέρειας – αποτελώντας εθνική πολιτιστική παρακαταθήκη.
Για την υλοποίηση των στοχευμένων αυτών αστικών, επιχειρηματικών και κοινωνικών παρεμβάσεων, έχουμε επιλέξει αφενός τη μέθοδο των συνεργειών με όλους τους φορείς της επιχειρηματικότητας και αφετέρου το εργαλείο των Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων, όπως αυτή που προωθούμε σήμερα στον Πειραιά.
Επιχειρούμε έτσι να καταστήσουμε τον Πειραιά πρωτοπόρο κέντρο εκκόλαψης νέων καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών στον τομέα της γαλάζιας οικονομίας. Ένα κέντρο – πόλο έλξης νέων επιχειρηματιών, ένα κέντρο – πόλο έλξης επενδύσεων που θα σέβονται τη νομοθεσία, το περιβάλλον και θα δημιουργούν θέσεις δουλειάς.
Ο Βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης κ. Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος
Ένα μεγάλο ζήτημα για την οικονομία είναι η σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού μας συστήματος: Το φθινόπωρο του 2014, η χρηματιστηριακή αξία των τραπεζών ανερχόταν στα 25 δις ευρώ. Μετά από την τρίτη, αχρείαστη ανακεφαλαιοποίηση της Κυβέρνησης Τσίπρα-Καμμένου, η αξία τους κατρακύλησε κάτω από τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ.
Την ίδια στιγμή, τα μη εξυπηρετούμενα – «κόκκινα» – δάνεια ανέρχονται στα 106 δις ευρώ, εκ των οποίων το 60% είναι «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια. Μία βόμβα στα θεμέλια της πραγματικής οικονομίας. Η Δημοκρατική Συμπαράταξη και το ΠΑΣΟΚ είναι το μόνο κόμμα που έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για το πρόβλημα, μετά από διαβούλευση με τους παραγωγικούς φορείς. Ούτε η ΝΔ ούτε κανένα άλλο κόμμα έχουν αναλάβει ανάλογη πρωτοβουλία. Κρύβονται βολικά πίσω από τη λύση που επέλεξε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να πουλήσει τα «κόκκινα» δάνεια στη δευτερογενή αγορά, οδηγώντας τις ελληνικές επιχειρήσεις στον αφελληνισμό. Είναι η μόνη Κυβέρνηση στην Ευρώπη που έκανε τέτοια επιλογή.
Τρίτο θέμα: η ανύπαρκτη αναπτυξιακή πολιτική της Κυβέρνησης. «Βιάστηκε» η Κυβέρνηση, για επικοινωνιακούς λόγους, να ψηφίσει έναν φτωχό αναπτυξιακό νόμο, προκηρύσσοντας οκτώ καθεστώτα με 150 εκ. ευρώ στο καθένα μόνο, για να ξεφύγει από τους ελέγχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τελικά, οι αιτήσεις σε κάποια καθεστώτα ξεπέρασαν τα 800 εκ. ευρώ, και τώρα θα πρέπει να απορριφθούν, ενώ ταυτόχρονα, δεν υπάρχει ούτε μία αίτηση για επένδυση μεγαλύτερη από 20 εκ. ευρώ. Δεν αποδέχθηκαν την πρότασή μας να διαπραγματευθούν με την Κομισιόν ώστε να πετύχουν έναν καλύτερο αναπτυξιακό νόμο. Ούτε καν μελέτησαν την πρότασή μας για επένδυση στις εταιρίες νέων τεχνολογιών, που θα μπορούσαν να φέρουν δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας με εργαζομένους υψηλής κατάρτισης στη χώρα μας, από τις σχεδόν 900.000 σχετικές θέσεις που ετοιμάζεται να υποδεχθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση. Αποτέλεσμα; Δυόμισι χρόνια μετά, ούτε ένα ευρώ ακόμη στην αγορά από τον αναπτυξιακό νόμο ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Από το ΕΣΠΑ 2014-2020, όπως το είχαμε διεκδικήσει και πετύχει, είχαν προβλεφθεί 2 δισεκατομμύρια ευρώ για τη βιομηχανία. Μάλιστα οι σχετικές μελέτες ήταν έτοιμες από το 2015, σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όμως η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έμεινε άπρακτη για δυόμισι χρόνια. Δυόμισι χρόνια, ούτε μία προκήρυξη, ούτε ένα ευρώ στην αγορά από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Μόλις τώρα θυμήθηκαν να βγάλουν τις πρώτες προκηρύξεις, που ίσως να έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο τους το 2019.
Όσον αφορά τις ιδιωτικές επενδύσεις, η αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού αποτελεί σίγουρα το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα: Η Κυβέρνηση που κατάφερε να ψηφίσει δύο Μνημόνια, «κολλάει» στην γνωμοδότηση ενός Δασάρχη ότι το πρώην αεροδρόμιο ήταν δάσος, παρά την αντίθετη απόφαση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. 75.000 νέες θέσεις εργασίας, 2% αύξηση του ΑΕΠ ετησίως, περιμένουν ν’ αλλάξει γνώμη ένας Δασάρχης.
Δύο άλλα χαρακτηριστικά παραδείγματα: το έργο ΣΔΙΤ για τη διαχείριση απορριμμάτων της Πελοποννήσου, το είχε υπογράψει – και σωστά – ο κ. Χατζηδάκης και τότε ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν «στα κάγκελα», τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ το προχωρά και η ΝΔ διαμαρτύρεται πως είναι «ακριβό»… Και η επένδυση της COSCO στον ΟΛΠ, για την οποία, μαζί τα δύο κόμματα, ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, ψήφισαν από κοινού τη διάταξη-«ρουσφέτι» για την μετάταξη υπαλλήλων του ΟΛΠ στο Δημόσιο, απαλλάσσοντας την COSCO και επιβαρύνοντας το Δημόσιο.
Αν υπήρχε εθνική στρατηγική και εθνική συνεννόηση, τα πράγματα θα ήταν καλύτερα. Δεν θα χρειάζονταν 2% μέτρα, ούτε αντιπαραθέσεις για τα μάτια των ψηφοφόρων. Ο ΣΥΡΙΖΑ σε λίγες μέρες, θα ψηφίσει τα μέτρα, που θα εφαρμόσει η ΝΔ. Αν όμως υπήρχε εθνική συνεννόηση, θα υπήρχε και ισχυρή πολιτική βούληση σε παράπλευρους τομείς, που θα φέρουν την ανάπτυξη. Αν υπήρχε εθνική συνεννόηση από το 2009, θα είχαμε βγει από τα μνημόνια όπως η Ιρλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία και Κύπρο.
Αυτό χρειάζεται και ο επιχειρηματικός κόσμος. Αυτό είναι το πρώτο ζητούμενο: σταθερότητα, ασφάλεια, συνεννόηση.
Θέλω πριν κλείσω, να αναφέρω και ένα ακόμη σημείο, που οι προηγούμενοι ομιλητές λησμόνησαν: όλοι εσείς, ως επιχειρηματίες, δεν ενδιαφέρεστε απλά για το κέρδος. Ταυτόχρονα όμως, συντηρείτε εκατομμύρια θέσεις εργασίας και δημιουργείτε νέες. Αυτό περιμένουμε κι εμείς από εσάς – αυτή είναι και η μεγαλύτερη συμβολή σας στην πραγματική οικονομία: ποιοτικές νέες θέσεις εργασίας, με αξιοπρέπεια και προοπτική για τους εργαζομένους, κυρίως για τη νέα γενιά.
Χαιρετισμός του Οικονομικού Επόπτη του Ε.Β.Ε.Π. κ. Νικόλαου Μανεσιώτη
Εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο του Ε.Β.Ε.Π., κ. Βασίλη Κορκίδη, στη Γενική Συνέλευση, ο Οικονομικός Επόπτης του Επιμελητηρίου, κ. Νικόλαος Μανεσιώτης, τόνισε μεταξύ άλλων: «Για εμάς, τους ανθρώπους της αγοράς, η επίτευξη Συμφωνίας ήταν άκρως αναγκαία, προκειμένου να σταματήσει ο κύκλος της αβεβαιότητας. Ωστόσο, εμπεριέχει και μία σειρά από αρνητικά μέτρα, μεταξύ των οποίων, θα ήθελα να σας αναφέρω τα βασικότερα:
· H μείωση του αφορολόγητου από 8.636 σε 5.681 ευρώ, που θα πλήξει επί της ουσίας το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα και την κατανάλωση, άρα κατ’ επέκταση και τον τζίρο.
· Το «διπλό» ψαλίδι έως και 18% σε 900.000 κύριες και επικουρικές συντάξεις, η μεσοσταθμική μείωση των κύριων συντάξεων στο 9%, η περικοπή της προσωπικής διαφοράς από τις πολύ χαμηλές συντάξεις των 486 ευρώ.
· Η άρση των περιορισμών στο άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, επαναφέροντας ένα θέμα στο προσκήνιο, το οποίο μόνο αναστάτωση δημιουργεί στην αγορά, αποτελώντας παράλληλα συνταγματική εκτροπή, καθώς υπενθυμίζω ότι είχε ρυθμιστεί με την υπ’ αριθμ. 100/2017 απόφαση της ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία επί της ουσίας έκρινε την Κυριακάτικη αργία, ως πολύ σημαντική και αναντικατάστατη ημέρα για τη ζωή και την ανάπτυξη της προσωπικότητας, τόσο των εργοδοτών, όσο και των εργαζομένων αυτής της χώρας.
· Μέτρα 450 εκατ. ευρώ από το 2018 με περικοπές επιδομάτων ανεργίας, τέκνων, φτώχειας, φυσικών καταστροφών, στήριξης οικογενειών, μείωση του επιδόματος θέρμανσης και κατάργηση έκπτωσης φόρου για ιατρικές δαπάνες.
· Ιδιωτικοποιήσεις και πώληση των ποσοστών που κατέχει το ΤΑ.Ι.ΠΕ.Δ. σε Δ.Ε.Η. (17%), Ε.ΥΔ.ΑΠ., Ε.Υ.Α.Θ. και Α.Δ.Μ.Η.Ε., καθώς επίσης πώληση του 40% των λιγνιτικών μονάδων.
Σε αυτό το πλαίσιο και με δεδομένο το έλλειμμα στρατηγικής, που υπάρχει στη χώρα μας για τον κλάδο της Μεταποίησης, θα ήθελα να επισημάνω ότι οι μεταρρυθμίσεις αποτελούν αναγκαιότητα, προκειμένου να αυξηθεί η συμμετοχή της Βιομηχανίας στο Α.Ε.Π. της χώρας μας από το 8% που βρίσκεται σήμερα στο 20%, κάτι που από το 2014 μέχρι το 2020 έχει θέσει η Ε.Ε.
Μέσα σε όλο αυτό το αρνητικό κλίμα, υπάρχουν και κάποια σημάδια που αποδεικνύουν ότι η Βιομηχανία είναι παρούσα σε κάθε πρόκληση για ανάπτυξη και επενδύσεις. Είναι εδώ, για να αποδείξει πως, είναι σε θέση να αναλάβει πρώτη το βάρος της επιστροφής της οικονομίας στην κανονικότητα και την ανάκαμψη που απαιτείται, για να κερδίσουμε ξανά το χαμένο έδαφος. Επιτρέψτε μου, να αναφέρω την υλοποίηση της νέας επένδυσης, ύψους 300 εκατ. ευρώ από την εταιρεία «ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ», θυγατρική της "Philip Morris International", για τη μετατροπή του εργοστασίου της στον Ασπρόπυργο σε μονάδα παραγωγής ράβδων καπνού για το IQOS, γεγονός που θα δημιουργήσει 400 νέες θέσεις εργασίας. Επίσης, ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών στη Βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) του μηνός Φεβρουαρίου 2017, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2016, παρουσίασε αύξηση 20,9% και ο μέσος Γενικός Δείκτης του δωδεκαμήνου Μαρτίου 2016 – Φεβρουαρίου 2017, παρουσίασε αύξηση 0,1%.
Κατ’ επέκταση, η ανάδειξη και η ανάπτυξη μιας ανταγωνιστικής Βιομηχανίας, που θα διασφαλίζει ισχυρή και βιώσιμη οικονομία, ισόρροπη ανάπτυξη, δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας, προώθηση της τεχνολογικής προόδου και της καινοτομίας, εξωστρέφεια και προστασία του περιβάλλοντος πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα της κυβέρνησης και στόχο όλων μας.
Η κλειστή συνεδρίαση των μελών
Στην κλειστή συνεδρίαση των μελών ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς κ. Δημήτρης Μαθιός αναφέρθηκε στους στόχους και της δράσεις του Συνδέσμου και ακολούθησε ανάγνωση πεπραγμένων από την Γενική Γραμματέα κ. Μαίρη-Ανν Βελλή.
Η κ. Βελλή ανέλυσε όλους τους τομείς δράσεως ανά υπουργείο και τομείς της Διοίκησης παρουσιάζοντας και λεπτομέρειες για τον διάλογο της Διοίκησης του Συνδέσμου προς όλο το φάσμα της πολιτικής σκηνής.
Ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ. κ. Νίκος Καραγεωργίου, ως πρόεδρος Γενικής Συνέλευσης παρουσίασε τους νέους στόχους δράσεως και τους μηχανισμούς κινητικότητας του Δ.Σ. τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι: «Αυτό που, ξεχώρισε στην πολύπλευρη και πολύμορφη δράση του Συνδέσμου μας το 2016 και μέχρι τις ημέρες μας στο 2017 είναι το ουσιαστικό άνοιγμα του διαλόγου μας, πέρα από τα κυβερνητικά κέντρα λήψεως αποφάσεων, και προς το χώρο της πολιτικής σκηνής. Bεβαίως με ξεχωριστή προσοχή προς την αξιωματική αντιπολίτευση που οι δημοσκοπήσεις την φέρνουν να επικρατεί ως μελλοντική κυβέρνηση.
Στον διάλογο αυτό μεταφέραμε θέσεις και απόψεις για το σήμερα και το αύριο και της βιομηχανίας μέσα στην οικονομία προσδιορίζοντας ως στόχους 18 μέτρα που συμφωνήσαμε μετά από διαδοχικές, ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες, συναντήσεις με όλες της Κεντρικές και Περιφερειακές Οργανώσεις.
Σας μεταφέρω τα ουσιαστικότερα από τα σημεία του συγκεκριμένου διαλόγου με την μορφή θέσεων που αναλύσαμε:
-Συμφωνία κράτους – επιχειρήσεων σε συγκεκριμένη ατζέντα για τη αναδιάρθρωση της βιομηχανίας, το σχεδιασμό συγκεκριμένης βιομηχανικής πολιτικής, τη διεύρυνση της παραγωγικής βάσης και τη μέγιστη δυνατή συμβολή της στην περιφερειακή ανάπτυξη.
-Σύστημα αποκεντρωμένης και ευέλικτης χρηματοδότησης της καινοτομίας στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται να ισχύσει νέο σύστημα αποκεντρωμένης και ευέλικτης χρηματοδότησης της καινοτομίας στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ.
-Ενίσχυση της ρευστότητας με την πληρωμή των οφειλών του κράτους προς τις επιχειρήσεις και με τη θεσμοθέτηση του συμψηφισμού οφειλών κράτους – επιχειρήσεων.
-Λειτουργία ενός απλού, σταθερού και αποτελεσματικού φορολογικού συστήματος ως βάση για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και την προσέλκυση επενδύσεων. Η φορολογική μεταρρύθμιση που ξεκίνησε το 2013 πρέπει να ολοκληρωθεί και να είναι ευνοϊκή προς τις επιχειρήσεις που επενδύουν.
-Δημιουργία «Κέντρων Εξυπηρέτησης Εξαγωγέων» στα μεγάλα τελωνεία της χώρας για την κατά προτεραιότητα εξυπηρέτηση επιχειρήσεων με σημαντικές εξαγωγικές ροές.
-Άμεση ενεργοποίηση του Ν. 4262/14 (νόμος-πλαίσιο για την αδειοδότηση) ιδιαίτερα ως προς τα προβλεπόμενα για τις μεταποιητικές δραστηριότητες γενικά. Επιβάλλεται επανεξέταση των διατάξεων που αφορούν περιβαλλοντικούς όρους και προϋποθέσεις λειτουργίας ανάλογα με την τοποθεσία εγκατάστασης όπως και των αντίστοιχων που προβλέπουν εξοντωτικά πρόστιμα και κυρώσεις.
-Συμπλήρωση της νομοθεσίας περί ανάπτυξης των Επιχειρηματικών Πάρκων (Ν. 3982/2011) στα σημεία όπου παρουσιάζονται προβλήματα, χρόνοι αδειοδότησης των ΕΠ, συνεργασία με άλλα Υπουργεία, θέματα διαχείρισης των ΕΠ, θέματα ανάπτυξης και εξυγίανσης των Άτυπων μεταποιητικών συγκεντρώσεων».
* Με την παράκληση να δημοσιευθεί.