Στα πλαίσια των Ημερών Θάλασσας, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς, πέρα από άλλες δράσεις ανέλαβε και την πρωτοβουλία να οργανώσει ημερίδα με θέμα "Γαλάζια Ανάπτυξη του Πειραιά". Η Ημερίδα πραγματοποιήθηκε στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς την Τετάρτη 6 Ιουνίου 2018, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι από την Κυβέρνηση, την Αντιπολίτευση, την Περιφέρεια και τον Δήμο Πειραιά.
Ο πρόεδρος του ΣΒΑΠ, κ. Δημήτρης Μαθιός στον χαιρετισμό του υπογράμμισε τα εξής:
"Η ελληνική ναυτιλία αποτελούσε πάντοτε έναν σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης. Στρατηγικός στόχος,όλων των κυβερνήσεων ανεξαιρέτως ήταν να προσελκύσουμε πλοία στο ελληνικό νηολόγιο και να φέρουμε περισσότερες ναυτιλιακές επιχειρήσεις στον Πειραιά. Και τα καταφέραμε! Και αυτό απέφερε πολλαπλά οφέλη στην οικονομία! Σήμερα η Ελλάδα είναι η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως! Μετά την ιδιωτικοποίηση του, το λιμάνι του Πειραιά, κατατάσσεται τρίτο σε ρυθμούς ανάπτυξης συγκριτικά με άλλα λιμάνια της Μεσογείου. Αισθάνομαι ευτυχής που αύριο θα συναντηθούμε στο νεότευκτο «Γλυκοφιλούσα V» του Ομίλου Θεοδωρόπουλου. Είναι ζωντανό παράδειγμα του τι μπορεί να κάνει η Ελλάδα! Αν ενώσουμε δυνάμεις, η ναυπηγική βιομηχανία μπορεί να αποφέρει, σύμφωνα με εκτιμήσεις, μέχρι και 10% επιπλέον στο ΑΕΠ της χώρας! Για αυτό, τα επόμενα χρόνια πρέπει να στραφούμε προς αυτή την κατεύθυνση. Υπάρχει εξαίρετο ανθρώπινο δυναμικό σύγχρονες υποδομές, αλλά πολλές ελλείψεις στις επισκευές. Και αυτό οφείλω να το επισημάνω σήμερα! Η κινέζικη Cosco κινείται έξυπνα και ανέλαβε να καλύψει το κενό. Ζητάει εκτάσεις. Φέρνει δεξαμενές αναζητά χώρους για ναυπηγεία. Προτείνει εξαγορές. Και τι κάνουμε εμείς; Πριν 10-15 χρόνια δραστηριοποιούντο 4 ναυπηγεία. Περί τις 1.100 επισκευαστικές επιχειρήσεις. Και άλλες 1.500 επιχειρήσεις συναφών υπηρεσιών. Σήμερα αυτές είναι ποια ελάχιστες, με τάση συνεχώς φθίνουσα, Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας παραμένουν κλειστά. Πρέπει επιτέλους να γίνει αντιληπτό ότι η ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας πρέπει να είναι προτεραιότητα! Γιατί η ναυπηγική βιομηχανία συνδέεται με την διάχυση της τεχνολογίας, με την ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών αλλά και με την εθνική άμυνα. Όλες οι έρευνες που έχουν γίνει συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι τα Ελληνικά ναυπηγεία θα μπορούσαν να προσανατολιστούν προς εργασίες υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπως οι κατασκευές ειδικών κατηγοριών πλοίων και σκαφών οι σύνθετες εργασίες επισκευής πλοίων εμπορικής ναυτιλίας, ακόμα και κατασκευές και επισκευές πολεμικών πλοίων και υποβρυχίων. Σήμερα, όμως είναι μια σπουδαία μέρα. Εμείς οι άνθρωποι της παραγωγής και του μόχθου στέλνουμε από τον Πειραιά, εδώ που χτυπά δυνατά η καρδιά της ελληνικής ναυτιλίας, ένα ηχηρό μήνυμα ΟΤΙ Ο ΜΟΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΝΑ ΞΑΝΑΣΤΑΘΕΙ ΣΤΑ ΠΟΔΙΑ ΤΗΣ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΜΕ ΝΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΩΘΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ. Πρώτα πρέπει να βγούμε από την απομόνωση. Γιατί η Ελλάδα είναι ένα από τα πιο ισχυρά «BRANDS» παγκοσμίως, το οποίο ποτέ δεν προωθήθηκε σωστά. Πρέπει να βελτιώσουμε την εικόνα μας προς τα έξω. Να κερδίσουμε ξανά την αξιοπιστία και τον σεβασμό που μας αξίζει. Δεν υπάρχει κανένα μαγικό ραβδί! Αρκεί να βελτιώσουμε την ποιότητα των προϊόντων μας. Με συνέπεια στις συνεργασίες μας και με καινοτόμες μεθόδους στην παραγωγή που θα μειώσουν το κόστος. Και είναι αρκετά απλό, για να πάμε μπροστά πρέπει να γυρίσουμε πίσω στα βασικά! Για να έρθει η ανάπτυξη πρέπει να παράγουμε περισσότερο. Και για να παράγουμε περισσότερο πρέπει να γίνουν σημαντικές, παρεμβάσεις στις ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, στην αγορά ΕΡΓΑΣΙΑΣ, στον ΤΡΟΠΟ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ και στις ΕΞΑΓΩΓΕΣ. Και ξεκινώ από τις ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ και την άποψή μας για το τι πρέπει να γίνει: Το ζητούμενο σήμερα είναι η ανακοπή της επιχειρηματικής μετανάστευσης και η δημιουργία ελκυστικού επενδυτικού κλίματος. Ο μεγαλύτερος εχθρός μας, είναι ο κακός μας εαυτός! Το αρνητικό μας ρεκόρ στη γραφειοκρατία, στην διαφθορά και στην αντιαναπτυξιακή φορολογική πολιτική. Αυτοί είναι οι λόγοι για την επενδυτική στασιμότητα! Γι’ αυτό οι επενδύσεις έχουν υποχωρήσει στο 10% επί του ΑΕΠ από 25% πριν την κρίση! Μόνο 10 επιχειρηματίες στους 100 σχεδιάζουν εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών τους. Οι υπόλοιποι 90, βλέπουν συρρίκνωση, και αναδίπλωση μέχρι και λουκέτα. Μετά τα capital controls, έφυγαν ή βρίσκονται στο δρόμο άλλης χώρας. Και δεν έχουν άδικο. Αναλογιστείτε πως τα τελευταία 40 χρόνια 240 φορολογικοί νόμοι παρήχθησαν στην Ελλάδα Όταν σε όλη την ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, ψηφίσθηκαν μόνο 10 από την δημιουργία του κράτους! Πώς να επενδύσεις σε μία χώρα. που απαιτούνται χρόνια για να βγουν οι άδειες, απουσιάζει πλήρως χωροταξικός σχεδιασμός, και επικρατεί διαφθορά και πολυνομία; Πρέπει να αντιληφθούν όλοι ότι έχει έρθει η ώρα να αντιμετωπιστούν αυτές οι προκλήσεις. Μόνο αν νικήσουμε τον κακό μας εαυτό θα δοθεί ώθηση στην ανάπτυξη! Θα πρέπει να ληφθούν πραγματικά μέτρα από την πολιτεία για να μειωθεί η ανεργία. Η εικόνα της Ελλάδας ως μια ατελείωτη παραλία με ξαπλώστρες με τους νέους να κάνουν τα γκαρσόνια πρέπει να αλλάξει αν θέλουμε να μιλάμε για πραγματική ανάπτυξη. Η θέση των νέων είναι στην παραγωγή! Όσο τα Υπουργεία Παιδείας και Εργασίας δεν καταστρώνουν με υπευθυνότητα ένα “Master Plan ανάπτυξης ικανοτήτων” οι νέοι θα ονειρεύονται να φύγουν στο εξωτερικό ή να γίνουν «Master Chefs». Και θα συνεχίσω με τις παρεμβάσεις που προτείνουμε στον Τρόπο παραγωγής: Στις προηγμένες οικονομίες είναι πρώτη προτεραιότητα η δημιουργία φιλικών συνθηκών για την παραγωγή. Για παράδειγμα στη Σιγκαπούρη, η θέση των ερευνητικών κέντρων είναι μέσα στα βιομηχανικά πάρκα. Τα εργαστήρια και οι επιστήμονες από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα συνεργάζονται αποτελεσματικά και οι επιχειρήσεις εξετάζουν αμέσως αυτό που δημιουργούν στο εργαστήριο. Με μειωμένα κόστη δημιουργούνται νέα προϊόντα για τους καταναλωτές σε όλο τον πλανήτη. Εκεί δοκιμάζονται οι νέες θεραπείες κατά του καρκίνου, τα νέα τεχνολογικά προϊόντα, οι σύγχρονες μέθοδοι παραγωγής. Και δεν μας λείπουν τα καλά μυαλά στην Ελλάδα. Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε την πυρίτιδα. Απλώς να ακολουθήσουμε το καλό παράδειγμα ανεπτυγμένων οικονομιών. Κλείνοντας θα ήθελα να αναφερθώ στην ανάγκη για περαιτέρω ενίσχυση της εξωστρέφειας. Ήδη, το πρώτο 3μηνο του 2018, οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 13,6%, όπως σημειώνει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων. Πολύ περισσότερο από τις εκτιμήσεις διεθνών οργανισμών. Για να διευκολυνθεί το έργο των εξαγωγέων είναι ζωτικής σημασίας η μείωση της φορολογίας, η πλήρης και οριστική άρση των capital controls και η αποκατάσταση της χρηματοδότησης «Back to the basics» λοιπόν (πίσω στα βασικά)! Η ανάπτυξη έχει κανόνες, προϋποθέσεις και απαιτήσεις. Πρέπει να ξεκινήσεις διορθώνοντας όσα την εμποδίζουν. Το Άλφα και το Ωμέγα στην ανάπτυξη είναι το θετικό επιχειρηματικό κλίμα, είναι η απελευθέρωση των παραγωγικών δυνάμεων. Με σεβασμό στο περιβάλλον. Κατά την γνώμη μου, πρέπει πάνω απ’ όλα να κυριαρχήσει η πεποίθηση, σε όλους μας, ότι ο πλούτος της χώρας, η καλή μας φήμη, το Brand της Ελλάδας προέρχεται μόνο από την παραγωγή και την παραγωγικότητα μας!"
Τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, κ. Βασίλειο Κορκίδη, εκπροσώπισε ο κ. Νικόλαος Μαυρίκος, υπεύθυνος Γ.Ε.Μ.Η και εξυπηρετήσεως επιχειρήσεων ο οποίος απεύθυνε τον χαιρετισμό του:
"Παρά την απουσία μου λόγω της συμμετοχής της εταιρίας μας στην έκθεση των Ποσειδωνίων 2018, θα ήθελα να καλωσορίσω στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, όπου έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε μία αρκετά ενδιαφέρουσα Ημερίδα, το θέμα της οποίας αποτελεί την «αιχμή του δόρατος» των συνεχών προσπαθειών, που καταβάλλει η Διοίκηση του Επιμελητηρίου μας για την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της θαλάσσιας οικονομίας και κατ’ επέκταση την ενίσχυση της εξωστρέφειας των τοπικών επιχειρήσεων, αλλά και της απασχόλησης.
Όπως είναι γνωστό, η σημασία της Γαλάζιας Οικονομίας για την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας είναι ιδιαίτερα σημαντική για την Ευρώπη, καθώς αυτή αντιπροσωπεύει 5,4 εκατ. θέσεις εργασίας και αποφέρει 500 δις ευρώ περίπου ετησίως, μεγέθη, τα οποία αναμένεται να αυξηθούν ακόμη περισσότερο μέσα στα επόμενα χρόνια. Αναγνωρίζοντας ότι οι θάλασσες και οι ωκεανοί είναι μοχλοί της ευρωπαϊκής οικονομίας με μεγάλο δυναμικό για καινοτομία και ανάπτυξη, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο της στρατηγικής για τη Γαλάζια Ανάπτυξη την προώθηση της έξυπνης, βιώσιμης και ολοκληρωμένης ανάπτυξης και των ευκαιριών απασχόλησης στην ευρωπαϊκή θαλάσσια και ναυτιλιακή οικονομία. Στο πλαίσιο αυτό, με ιδιαίτερη ικανοποίηση και περηφάνια, τονίζουμε ότι ο Πειραιάς είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος λιμένας σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Πλέον, το λιμάνι είναι έτοιμο να υποδεχτεί και να εξυπηρετήσει τους νέους «γίγαντες των θαλασσών» και εξελίσσεται σε στρατηγικό σημείο για το «Θαλάσσιο Δρόμο του Μεταξιού» της Κίνας του 21ου αιώνα. Ακόμη, χάρη στον πρωταγωνιστικό ρόλο του ελληνόκτητου στόλου, έχει εξελιχθεί σε ένα σημαντικό παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο. Παράλληλα, ο Πειραιάς αποτελεί μία ανεπτυγμένη και με υψηλή ειδίκευση και παραγωγικότητα συστάδα θαλάσσιας οικονομίας με παγκόσμιες διασυνδέσεις, παράμετρος η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στην προώθηση της Γαλάζιας Ανάπτυξης. Στο συνεχώς αυτό εξελισσόμενο περιβάλλον και αξιοποιώντας τις δυνατότητες του Πειραιά, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς αναπτύσσει συνεχώς πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση, οι σημαντικότερες εκ των οποίων είναι:
– Δημιουργία και προώθηση του πρώτου, ελληνικού, ναυτιλιακού Cluster «Maritime Hellas», μία κοινή πρωτοβουλία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, που προάγει την εθνική επιχειρηματικότητα, προσφέρει έργο και εξωστρέφεια.
– Συμμετοχή του Επιμελητηρίου στην Ομάδα Διοίκησης Έργου της ΟΧΕ Πειραιά για τη Στρατηγική της Γαλάζιας Ανάπτυξης του Δήμου Πειραιά 2018-2024.
– Συμβολή με τεκμηριωμένες προτάσεις στη διαμόρφωση του Masterplan του Ο.Λ.Π.
– Συμμετοχή του Ε.Β.Ε.Π. για τέταρτη συνεχή χρονιά στον εορτασμό των «Ημερών Θάλασσας».
– Προώθηση δράσεων καινοτομίας για τη Γαλάζια Οικονομία μέσω του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής στο οποίο έχω την τιμή και μεγάλη ευθύνη να είμαι ο πρώτος του Πρόεδρος.
– Στήριξη της διεθνούς ναυτιλιακής Έκθεσης των «Ποσειδωνίων», που προβάλλει τη χώρα μας σε όλο τον κόσμο και θέτει τον Πειραιά στο επίκεντρο του παγκόσμιου ναυτιλιακού ενδιαφέροντος.
– Προώθηση της νεανικής πρωτοβουλίας «ΕΝΑΛΕΙΑ» για την εκπαίδευση νέων ανέργων στο επάγγελμα του αλιεργάτη και του αλιευτικού καπετάνιου.
– Υλοποίηση δύο πρωτοποριακών Προγραμμάτων κατάρτισης/πιστοποίησης του ΕΣΠΑ 2007-2013 για 4.000 άτομα, κυρίως της Ναυπηγοεπισκευής, με στόχο την αύξηση της απασχόλησης στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά.
Προσωπικά, πιστεύω ότι στον Πειραιά, είμαστε, καταδικασμένοι να κάνουμε πολλά πράγματα σε λίγο χρόνο, αλλά και υποχρεωμένοι να τα πράξουμε γρήγορα και όχι πρόχειρα. Ταυτόχρονα, έχουμε την τύχη αυτή την περίοδο να υπάρχουν 2 μεγάλα Αναπτυξιακά Προγράμματα για την πόλη και το λιμάνι, η ΟΧΕ του Δήμου Πειραιά και το Masterplan της ΟΛΠ ΑΕ. και υποχρέωσή μας είναι να λειτουργήσουν παράλληλα και συνδυαστικά και όχι ανταγωνιστικά. Νομίζω, ότι όλοι έχουμε καταλάβει πως, δεν έχουμε την πολυτέλεια να χαθεί αυτή η ευκαιρία και είμαι βέβαιος ότι, δεν θα χαθεί! Με ενωμένες τις δυνάμεις μας, μπορούμε να κάνουμε πράξη το όραμα: να καταστεί ο Πειραιάς ένα καινοτόμο, ανταγωνιστικό και ανθεκτικό κέντρο οργάνωσης και ανάπτυξης δραστηριοτήτων σχετικών με τη Γαλάζια Οικονομία, με διεθνή προσανατολισμό και εμβέλεια".
Ακολούθησε χαιρετισμός από τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων, κ. Χρήστο Λαμπρίδη:
"Κύριε Δήμαρχε, κύριοι Πρόεδροι, Κυρίες και κύριοι, Αρχικά, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους διοργανωτές για την πρόσκληση που μου έκαναν να απευθύνω χαιρετισμό στη σημερινή ημερίδα και να τοποθετηθώ εκ μέρους του Υπουργείου και της Γενικής Γραμματείας για αυτή την ιδιαίτερα εμβληματική πρωτοβουλία για τη Γαλάζια Ανάπτυξη στον Πειραιά. Όπως γνωρίζουμε η Γαλάζια Ανάπτυξη και η Γαλάζια Οικονομία αποτελούν ένα από τους πέντε τομείς της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που πρωταρχικό στόχο έχει το συντονισμό των επιμέρους πολιτικών του θαλάσσιου τομέα στην κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης, δεδομένης της ανάγκης ρύθμισης των δραστηριοτήτων που έχουν αναπτυχθεί στις παράκτιες περιοχές και την ανοιχτή θάλασσα. Δραστηριότητες όπως αυτές - της ναυτιλίας έχουν εντατικοποιηθεί,
- άλλες όπως ο τουρισμός κρουαζιέρας αναπτύσσονται σταθερά, ενώ νέοι τομείς, όπως
- η εκμετάλλευση των κοιτασμάτων του θαλάσσιου βυθού καθώς και η παραγωγή ενέργειας σχεδιάζονται και αναπτύσσονται στη Μεσόγειο.
Για το λόγο αυτό η παράλληλη ανάπτυξη ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων, αυξάνει την ανάγκη για θαλάσσια χωροταξία και την κατάλληλη οργάνωση και αξιοποίηση του χώρου και των δραστηριοτήτων. Δέκα χρόνια μετά τη Γαλάζια Βίβλο και μόλις τέσσερα χρόνια μετά την καθιέρωση της Γαλάζιας Ανάπτυξης ως μακροπρόθεσμη στρατηγική της Ένωσης, οι προοπτικές που διανοίγονται παγκοσμίως είναι τεράστιες. Πρόσφατες εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ δείχνουν ότι έως το 2030 η παγκόσμια γαλάζια οικονομία αναμένεται να διπλασιαστεί. Για την Ευρώπη αυτό θα σημαίνει 7 έως 10 εκατομμύρια περισσότερες θέσεις εργασίας, ενώ ο θαλάσσιος τουρισμός αναμένεται να τριπλασιαστεί στα επόμενα 15 χρόνια. Στις συνθήκες που διαμορφώνονται, οι λιμένες καλούνται να υποστηρίξουν και να διαμεσολαβήσουν τη Γαλάζια Ανάπτυξη σε όλο σχεδόν το φάσμα και να διεκδικήσουν ένα σημαντικό μέρος του συνολικού σχεδιασμού και των επιμέρους λύσεων, να προσδιορίσουν συγκεκριμένα πεδία δραστηριοποίησης και να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητες που διανοίγονται. Χαίρομαι ιδιαίτερα λοιπόν και επικροτώ την πρωτοβουλία να συζητηθεί η Γαλάζια Ανάπτυξη στον Πειραιά. Μια πρωτοβουλία που θα συμβάλλει
- στην ανάπτυξη των κλάδων που σχετίζονται με τη Γαλάζια Ανάπτυξη
- την ευαισθητοποίηση φορέων και απλών πολιτών αναφορικά με τη σημασία της Γαλάζιας Ανάπτυξης,
- στην ανάδειξη της ηγετικής θέσης που κατέχει ο λιμένας τόσο στην εμπορευματική κίνηση όσο και στην κρουαζιέρα στη Μεσόγειο και να τον προωθήσει ως επενδυτικό προορισμό διεθνούς εμβέλειας στην αποτελεσματικότερη συνεργασία και σύνδεση της πόλης με το λιμένα.
Είναι κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς τους πολλούς τελευταίους μήνες συζητείται το Master Plan του ΟΛΠ που αφορά στη στρατηγική ανάπτυξης του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας. Και είναι προβληματικό ότι για πάρα πολλά χρόνια δεν υπήρχε ένα σχέδιο ανάπτυξης του λιμανιού του Πειραιά. Ένα σχέδιο με το οποίο θα διαβουλευτεί η αυτοδιοίκηση, οι φορείς της πόλης. Ενα σχέδιο που θα μπορέσει να συζητηθεί σε περιόδους λιγότερο πιεστικές σε σχέση με τα δεδομένα που θέτει η σημερινή συγκυρία. Σε κάθε περίπτωση χρειαζόμαστε ένα σχέδιο ανάπτυξης λιμένα του οποίου η υλοποίηση θα οηθά εκτός από την επίτευξη των στόχων του επενδυτή, και:
Να δημιουργηθούν νέες θέσεις ασφαλούς και σταθερής εργασίας
Να υπάρχουν δράσεις με το ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα που δεν θα δημιουργούν ζητήματα ασυμβατότητας με τον αστικό ιστό
Να δημιουργηθεί προστιθέμενη αξία για την οικονομία, να προστατευθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και να δημιουργηθούν εξωτερικές οικονομίες που θα προσθέσουν στο πλούτο της περιοχής. Έχουμε να λύσουμε μια σύνθετη άσκηση αλλά νομίζω ότι με τη θετική συμβολή όλων θα τα καταφέρουμε και θα προχωρήσουμε σε λύσεις αμοιβαίου οφέλους. Με αυτές τις σκέψεις, θα ήθελα να ευχηθώ καλή επιτυχία στις εργασίες της ημερίδας και αναμένουμε με ενδιαφέρον τις εισηγήσεις που θα ακολουθήσουν και τα συμπεράσματα που θα προκύψουν".
Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Ιωάννης Μώραλης:
"Ευχαριστώ τους διοργανωτές της ημερίδας για την πρόσκληση και τη δυνατότητα να συνεισφέρω στη συζήτηση για τη Γαλάζια Ανάπτυξη στον Πειραιά, ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας για τη χώρα αλλά και για την πόλη του Πειραιά. Παρά το γεγονός ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε υφεσιακή κατάσταση αρκετά χρόνια, έχουν εμφανιστεί σημάδια ανάκαμψης και στόχος όλων μας σήμερα πρέπει να είναι η άρση του ασφυκτικού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και η τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας. Είναι καιρός η ελληνική επιχειρηματική κοινότητα, οι φορείς επιχειρηματικότητας, η πολιτεία αλλά και οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές να υιοθετήσουμε με αποτελεσματικό τρόπο τις σύγχρονες τάσεις για τη δημιουργία ανταγωνιστικών επιχειρηματικών οικοσυστημάτων. Όσοι δραστηριοποιούνται στη Γαλάζια Οικονομία γνωρίζουν πολύ καλά σε τι αναφέρομαι καθώς από τη φύση της η Γαλάζια Οικονομία είναι εξωστρεφής και διεθνοποιημένη, συνεπώς εξ ορισμού ενσωματώνει τις υψηλές απαιτήσεις του διεθνούς ανταγωνισμού και την ανάγκη για διαρκή βελτίωση και ευελιξία μέσω της αξιοποίησης όλων των τεχνολογικών και άλλων καινοτομιών, οι οποίες είναι σε θέση να διατηρήσουν ή να ενισχύσουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Στο σύγχρονο, διεθνοποιημένο και έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον η σημασία της οργάνωσης και ενίσχυσης της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο έχει αναβαθμιστεί εντυπωσιακά. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον οι περιφέρειες, οι μητροπόλεις και οι πόλεις-εμπορικές πύλες όπως ο Πειραιάς αναδύονται σε σημαντικά κύτταρα οικονομικής ανάπτυξης. Σε αυτόν τον νέο δυναμικό ρόλο που επιφυλάσσει η εποχή μας στις δημοτικές αρχές πόλεων-εμπορικών πυλών όπως ο Πειραιάς προσπαθούμε με πολύ προσπάθεια και συστηματικότητα να ανταποκριθούμε. Τα τελευταία 3 χρόνια ο Δήμος Πειραιά δουλεύει συστηματικά για τη διαμόρφωση των απαραίτητων προϋποθέσεων για να αλλάξει η φυσιογνωμία της πόλης, να μπει με δυναμισμό στο διεθνές προσκήνιο και να αποτελέσει ελκυστικό προορισμό για κατοίκους, επισκέπτες, επιχειρήσεις και επενδύσεις. Ο Δήμος Πειραιά προσανατολίζει όλες του τις δυνάμεις στην ανάδειξη του Πειραιά ως επιχειρηματικού, τουριστικού, ναυτιλιακού και εμπορικού προορισμού, διεθνούς αναγνωρισιμότητας και εμβέλειας, με ενεργειακή, περιβαλλοντική και κοινωνική προστιθέμενη αξία για τους κατοίκους, τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες. Για αυτό τον σκοπό ο Δήμος έχει ξεκινήσει μια συστηματική προσπάθεια για την αξιοποίηση των ευκαιριών και των δυνατοτήτων που διαθέτει ο Πειραιάς ώστε να μετατραπεί σε μια σύγχρονη και δυναμικά αναπτυσσόμενη πόλη με έμφαση στην υποστήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας. Η αναμενόμενη επέκταση της εμπορικής και επιβατικής δραστηριότητας του λιμανιού λόγω της ιδιωτικοποίησης, η τόνωση της τουριστικής κίνησης λόγω της αναβάθμισης της κρουαζιέρας και τα έργα υποδομής όπως η επέκταση των μέσων σταθερής τροχιάς (Μετρό, τραμ) στην πόλη διαμορφώνουν ευνοϊκές προϋποθέσεις για επιχειρηματική και οικονομική αναβάθμιση σε πολλούς τομείς. Σε σχέση με τη σημαντική επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά ο δήμος εξασφάλισε πόρους αλλά κυρίως τη συμμετοχή του στις σημαντικές αναπτυξιακές αποφάσεις. Για την αξιοποίηση και την πολλαπλασιαστική επίδραση των παραπάνω ευκαιριών στην πόλη ο Δήμος Πειραιά έχει εκπονήσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την αλλαγή της φυσιογνωμίας της πόλης στηριζόμενος σε σύγχρονα εργαλεία αναπτυξιακού σχεδιασμού και αξιοποίησης πόρων. Η πόλη του Πειραιά απέκτησε ΣΟΑΠ το οποίο αποτελεί βασική προϋπόθεση για κάθε σοβαρό σχεδιασμό αναπτυξιακού χαρακτήρα. Στρατηγική στόχευση του Δήμου είναι η άντληση και βέλτιστη αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων. Για αυτό τον σκοπό ο Δήμος Πειραιά επέλεξε το εργαλείο της “Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης” ως το πλέον κατάλληλο για τη ολιστική και διαρθρωτική ανάπτυξη της πόλης. Πρόκειται για ένα από τα πλέον σύγχρονα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία που παρέχουν μια συνεκτική και λειτουργική στρατηγική για την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων υποδομής, έναν συνεκτικό και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό με παρεμβάσεις ισχυρού αστικού, οικονομικού και κοινωνικού αντικτύπου. Η ΟΧΕ του Πειραιά αναδείχθηκε πρώτη σε ανταγωνιστική διαδικασία που διεξήγαγε η Περιφέρεια Αττικής διασφαλίζοντας 80 εκατομμύρια για τον Πειραιά εκ των οποίων 28 εκατομμύρια αφορούν την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας με δράσεις προώθησης της καινοτομίας και ΤΠΕ στο τοπικό οικονομικό κύκλωμα. Μέσω της “Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης” αναμένεται να διοχετευθούν ευρωπαϊκοί πόροι στην πόλη για την ανάπτυξη ψηφιακών υποδομών και εφαρμογών ώστε να μετατραπεί ο Πειραιάς σταδιακά σε μια σύγχρονη smart city. Οι νέες τάσεις & στρατηγικές που αναπτύσσονται διεθνώς αλλά και στον ευρωπαϊκό χώρο επικεντρώνονται σε ένα αναπτυξιακό μοντέλο που θα ενσωματώνει προωθητικά τις νέες τεχνολογίες στις μεταφορές & δίκτυα, στη θαλάσσια πολιτική, στην ενέργεια, στην έξυπνη εξειδίκευση και στον τουρισμό. Η ανάπτυξη αυτών των σύγχρονων υποδομών είναι απαραίτητες για κάθε πόλη που φιλοδοξεί να είναι παρούσα στο διεθνές προσκήνιο, καθώς όλο και περισσότερο η ανταγωνιστικότητα των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων (μεταφορές & logistics, τουρισμός, υπηρεσίες κοκ) θα εξαρτάται από την ποιότητα και την ταχύτατη εξέλιξη τέτοιων δικτύων και υποδομών. Η δημιουργία - με πρωτοβουλία του δήμου και στενή συνεργασία με τους σχετικούς φορείς - σύγχρονων πλαισίων προώθησης της επιχειρηματικότητας στους τομείς που εμφανίζει η πόλη συγκριτικά πλεονεκτήματα είναι η δική μας φιλοσοφία για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας. Ένας από τους πιο σημαντικούς τομείς για μια πόλη όπως ο Πειραιάς είναι ασφαλώς η γαλάζια οικονομία. Οι λόγοι είναι πολλοί, θα αναφέρω μερικούς: Η πόλη του Πειραιά φιλοξενεί το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας, και ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου. Το λιμάνι αποτελεί έναν πολυδιάστατο κόμβο του διεθνούς εμπορίου, της τοπικής και εθνικής οικονομίας. Ως εκ τούτου, ο αναπτυξιακός σχεδιασμός και η φυσιογνωμία της πόλης εξαρτώνται σε καθοριστικό βαθμό από τη γαλάζια οικονομία. Παραδοσιακά, η Ναυτιλιακή δραστηριότητα είχε ως επίκεντρο τον Πειραιά, καθώς οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις και οι απασχολούμενοι σε αυτές και στα αντίστοιχα θαλάσσια ναυτικά επαγγέλματα είχαν εκεί την επιχειρηματική τους έδρα ή κατοικία αντιστοίχως. Ιστορικά, η πληθυσμιακή ανάπτυξη και η επέκταση του πολεοδομικού ιστού συνέπιπταν με την εμπορική αναβάθμιση του λιμανιού δημιουργώντας συνθήκες κοινωνικής και οικονομικής ευμάρειας στην πόλη του Πειραιά. Η ναυτιλιακή και εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού, με τον πλούτο και τις θέσεις εργασίας που δημιουργούσε, διαμόρφωνε διαχρονικά τις προϋποθέσεις για την αυτοδύναμη και αυτάρκη ανάπτυξη της Πόλης. Είναι καταγεγραμμένο σε πληθώρα μελετών ότι ο Πειραιάς επιβαρύνεται πολλαπλώς από τη λειτουργία του λιμανιού, χωρίς να είναι σε θέση μέχρι σήμερα να αξιοποιήσει προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης τα αντίστοιχα πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα, η κυκλοφοριακή επιβάρυνση και η περιβαλλοντική και ατμοσφαιρική υποβάθμιση από την υπερσυγκέντρωση σχετικών με το λιμάνι λειτουργιών και χρήσεων αποτελούν σοβαρούς ανασχετικούς παράγοντες για την αναβάθμιση της εικόνας της πόλης και τη μετατροπή της σε ελκυστικό προορισμό για επισκέπτες, επιχειρήσεις και επενδυτές. Ακολουθώντας τις σύγχρονες τάσεις, ο Δήμος Πειραιά σε συνεργασία και με άλλους φορείς έχει την πρόθεση να πάρει εκείνες τις πρωτοβουλίες που είναι απαραίτητες ώστε να λάβει σάρκα και οστά η θεσμική συγκρότηση ναυτιλιακού cluster στην πόλη του Πειραιά. Το ελληνικό ναυτιλιακό cluster υφίσταται ως ένα επιτυχημένο πλέγμα ζωντανών επιχειρηματικών δικτύων και συνεργειών μεταξύ σχετικών επιχειρήσεων, φορέων και οργανισμών. Η θεσμική οργάνωση ενός ναυτιλιακού cluster στον Πειραιά θα αναβαθμίσει πολλαπλώς τις ήδη υπάρχουσες δραστηριότητες και θα συστηματοποιήσει και θα εμπεδώσει τις υφιστάμενες δικτυώσεις. Επιπρόσθετα, θα διευρύνει τόσο το εύρος των συνεργαζόμενων εταίρων όσο και το είδος των σχετικών συνεργειών. Έχουμε την πεποίθηση ότι ο Δήμος μιας πόλης που η τύχη της είναι στενά συνυφασμένη με το λιμάνι και τη γαλάζια οικονομία οφείλει να έχει λόγο και να συνεισφέρει με τις προτάσεις, τον θεσμικό του ρόλο και τις δυνάμεις του στην ανάπτυξη πρωτοβουλιών ενίσχυσης των τομέων της Γαλάζιας Οικονομίας. Το περιβάλλον έντονου διεθνούς ανταγωνισμού μέσα στο οποίο εκ των πραγμάτων αναπτύσσεται η Γαλάζια Οικονομία δημιουργεί πιέσεις για ολοένα μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα, διαφοροποίηση υπηρεσιών και προϊόντων και βελτίωση διαδικασιών και οργανωσιακών πρακτικών. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι σε ένα τόσο απαιτητικό περιβάλλον η ισχυροποίηση των δεσμών και ο στενός συντονισμός δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και επιχειρήσεων μπορεί να δημιουργήσει την κρίσιμη μάζα για ένα δυναμικό cluster το οποίο είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στον ανταγωνισμό αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα εργαλεία και πόρους. Στον τομέα της γαλάζιας οικονομίας λοιπόν, ο Δήμος θέτει ως όραμα την ανάδειξη του Πειραιά σε Διεθνές Ναυτιλιακό Κέντρο – όπως αρμόζει στην ιστορία και τις σύγχρονες δυνατότητές του - μέσα από δράσεις και δομές στήριξης της επιχειρηματικότητας στον τομέα της ναυτιλίας. Σκοπός μας είναι να συμβάλουμε στην ανάπτυξη της γαλάζιας οικονομίας μέσα από συνέργειες με όλους τους σχετικούς φορείς κατά τρόπο που θα δημιουργεί θετικά πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα τόσο για την πόλη όσο και για την ελληνική ναυτιλία και την ευρύτερη επιχειρηματική κοινότητα που σχετίζεται με τη γαλάζια οικονομία".
Ο Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας, κ. Πέτρος Κόκκαλης έκανε αναφορά στην προσπάθεια που κάνει η δημοτική αρχή εδώ και 4 χρόνια για στην γαλάζια ανάπτυξη του Πειραιά
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι χαιρετισμοί από τους πρύτανεις του Πανεπιστημίου Πειραιώς, κ. Άγγελο Κότιο και του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, κ. Κωνσταντίνο Μουτζούρη και τον Κοσμήτορα της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, κ. Γρηγόριο Γρηγορόπουλο.
Σημαντικές ήταν οι ομιλίες του Γενικού Διευθυντή της "Ελληνικής Παραγωγής" κ. Κ. Θέο, με θέμα "Το μέλλον της βιομηχανίας: Αλυσίδες αξίας, συνέργειες και ευκαιρίες" την οποία μπορείτε να δείτε με ένα κλικ εδώ, όπως επίσης η ομιλία του κ. Svetoslav Danchev, Υπεύθυνος Τμήματος Μικροοικονομικής Ανάλυσης και Πολιτικής ΙΟΒΕ, με θέμα την συμβολή της ακτοπλοΐας στην Ελληνική Οικονομία την οποία βρίσκετε εδώ.
Εντυπωσίασαν επίσης οι εισηγήσεις από τους διακεκριμένους επιστήμονες των πανεπιστημίων οι οποίοι ξεχωρίζουν για τα σημαντικά βιογραφικά τους και την μεγάλη ερευνητική εμπειρία τους.
Ο Δρ. Νικόλαος Βεντίκος, Αναπληρωτής Καθηγητής Σχολής Ναυπηγών και Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ, Τομέας Μελέτης Πλοίου και Θαλάσσιων Μεταφορών. Η εισήγηση του είχε θέμα "Γαλάζια Ανάπτυξη: Δεξιότητες και Συμπεριφορικές Ικανότητες υπό το πρίσμα των Τεχνολογικών Προκλήσεων του Μέλλοντος" και μπορείτε να την δείτε με ένα κλικ εδώ.
Ο Δρ. Δημήτριος Πυρομάλης, Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Μηχανικών Βιομηχανικής Σχεδίασης και Παραγωγής Σχολής Μηχανικών Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ο οποίος εισηγήθηκε το θέμα για τα Έξυπνα Λιμάνια. Η παρουσίασή του είχε τίτλο Smart Ports και είναι διαθέσιμη εδώ.
Τέλος η εισήγηση από τον κύριο Δημοσθένη Κυριαζή, Επίκουρο Καθηγητή Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων Πανεπιστημίου Πειραιώς, με θέμα "Ανάλυση δεδομένων: Επιχειρηματική και κοινωνική προστιθέμενη αξία" βρίσκεται εδώ.
Συντονιστής της ημερίδας ήταν ο δημοσιογράφος κ. Παναγιώτης Μαυρέας.
Υποστηρικτής της ημερίδας "Γαλάζια Ανάπτυξη του Πειραιά" ήταν το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct Πειραιώς και Νήσων.
Ενώ χορηγοί της εκδήλωσης ήταν οι εταιρείες Theodoropoulos Group, Interamerican, Eval, Αφοί Kοντορούσης Γραφικές Τέχνες, ΟΛΠ, IOBE, Ελληνική Παραγωγή, Piraeus 365, Κανάλι Ένα 90,4.